۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۰۹۲۲۶
یک استاد دانشگاه:

امامت یک منطق قدرتمند بر پایه نص الهی است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید دانشگاه با تأکید براینکه امامت یک منطق قدرتمند بر پایه نص الهی است گفت: ولایت به عنوان یک جریان بر تمام شئونات زندگی بشر احاطه دارد و زندگی بدون رهبری و زعامت، قوام نخواهد داشت اما نکته مهم، تشخیص ولایت حق و در خیمه ولی حق قرار داشتن است.
عكس آرشيو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حشمت الله قنبری، از استادان دانشگاه، روز گذشته در همایش تا چشمه رضوان در جوار حرم مطهر رضوی گفت: هدایت یا ارائه طریق است که کار انبیاست و یا ایصال به مطلوب که توسط ائمه اطهار(ع) صورت می گیرد.

وی افزود: پذیرش رسالت پیامبر آسان تر است؛ زیرا ظاهر است و شرط آن اسلام اما امامت در اعماق دین ذکر شده و ایمان شرط آن است. ولایت به عنوان یک جریان بر تمام شئونات زندگی بشر احاطه دارد و زندگی بدون رهبری و زعامت، قوام نخواهد داشت اما نکته مهم، تشخیص ولایت حق و در خیمه ولی حق قرار داشتن است که نیازمند یک مجموعه دریافت های نرم افزاری است.

وی با بیان اینکه هرکه از ولایت خدا خارج شد وارد ولایت شیطان شده است اظهار داشت: هدایت نه تنها از الفاظ پیامبر که از سکوت و عمل ایشان نیز وجود دارد، مشکل زمانی ایجاد می شود که مردم در شناخت و تبعیت دچار مشکل می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کار پیامبر، تکمیل نبوت و رسالت است یعنی هرچه به او رسیده ابلاغ می کند که یا مردم می پذیرند یا نمی پذیرند و اگر شرایط فراهم بود مأموم را گام به گام هدایت هم می کند اما امام مسوول است تا ثمره هدایت را در اختیار جامعه قرار دهد.

قنبری خاطرنشان کرد: خداوند یک ظرفیت نرم افزاری در اختیار انسان نهاده است؛ انسان تربیت یافته، در مقابل جذبه های حق مقاومت و لجاجت ندارد و این را افتخاری نمی داند.

وی با اشاره به آیه «لا ینال عهدی الظالمین..» ابراز داشت: این آیه، ولایت باطل را تاابد نامشروع اعلام کرده است. وقتی شرف امامت به حضرت ابراهیم(ع) رسید، موجب شعف وی شد و اینکه جریان امامت رسیدن ابراهیم در قرآن آمده به معنای این نیست که پیش از ابراهیم(ع)، امامت نبوده است بلکه نشان می دهد امامت پایگاه قدرتمند قرآنی دارد و یک برداشت نیست بلکه منطق قدرتمند بر پایه نص الهی است.

وی با بیان اینکه هر چه جلوتر می رویم نیازمان به امام بیشتر می شود افزود: در زمان حضرت مهدی(عج)، اوج نیاز بشر به هدایت الهی است. در امامت امامان معصوم، به لحاظ کمی و کیفی، هیچ تفاوتی نیست قطعا مدل حکومت مهدوی، همان مدل حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در حکومت حضرت علی(ع) چنان سیستم نظارتی حاکم بود که کوچکی جرم موجب غفلت از آن نمی شد. ما امروز در جامعه با فقد نظارت دقیق مواجه هستیم و اشکال ما در کنکاش و دقت نداشتن در مدل حکومتی امیرالمومنین(ع) است.

قنبری با اشاره به آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا ...» گفت: حق مطلق، خداست و سیطره مدیریت امامت متعلق به اوست نه به همه مردم. همچنین آیه بیانگر انحصار دوستی تنها نسبت به خدا و رسول نیست بلکه جریان ولایت به معنای تبعیت و تصرف را بیان می کند. اگر کسی با تعهد همراه تعقل لحظه ای درنگ کند توجه امر امامت و مصادیق صحیح آن می شود.

وی یادآور شد: بر این اساس پیامبر، تجسد حقایق الهی در کره خاکی و معبر رسیدن به سرمنزل سعادت است که ولایت و تبعیتی از جنس ولایت و تبعیت خدا دارد.

وی با بیان اینکه سجده شیطان بر آدم، آزمون ولایت الهی بود نه ولایت آدم ادامه داد: از انجا که جریان امامت حضرت علی(ع) با علنی شدن اسلام همزمان بود، ایشان پابه پای اسلام در معرض خطر قرار گرفت ./930/پ202/س
ارسال نظرات