استاد حوزه علمیه مشهد:
مرحوم آیت الله مروارید در سیره و روش عملی تعبدمحور بود
خبرگزاری رسا ـ استاد حوز و دانشگاه اظهار داشت: آیت الله مروارید(ره) در سیره و روش عملی ملزم و متعبد بود و در آن مسیری که شارع مقدس آن را مدون کرده بود قدم بر می داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دستپروری، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم هفتمین سالگرد آیت الله میرزا حسنعلی مروارید، که عصر روز گذشته در مسجد ملاحیدر مشهد مقدس برگزار شد، گفت: خداوند متعال انبیاء خود را فرستاده است و در قرآن کریم سه هدف اساسی برای ارسال بیان ذکر شده است« یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ»، این سه هدف اساسی بنا به قول قرآن کریم به عنوان اهداف انبیاء ذکر است.
وی با بیان این که صعود و سقوط انسان ها در ارتباط با مسأله علم است، افزود: یکی از محورهای ارسال رسول، مسأله تهذیب و تزکیه نفس است، از طرف دیگر در قرآن کریم بالاترین تعبیرها برای صعود انسان وجود دارد و شاید تندترین عناوین برای سقوط انسان وجود دارد.
حجت الاسلام دستپروری خاطرنشان کرد: گاهی تعبیر شده است که انسان با دعوت انبیاء به حیات طیبه دعوت شده است، گرچه حیات طیبه برای عموم مؤمنینی است که در مسیر کمال، رشد، در جهت ایمان و عمل صالح موفق بوده اند؛ اما بالاتر از این ها برای مقام علم و عالم وجود دارد؛ در جایی که می می فرماید« یرفع الله الذین امنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات».
وی اضافه کرد: خداوند متعال در اولین سوره تنزیلی(علق) خود را «رب» معرفی می کند و بعد نیز می فرماید«اقرأ و ربک الاکرم»، ربوبیت حق بر اساس کرامت است، و این کرامت به این شکل جلوه پیدا می کند«اقرأ ربک الاکرم و...»، این کرامت شامل انسان های مؤمن با اعتقاد است و وقتی علم به آن اضافه می شود، جایگاهی در عالم به آن اختصاص پیدا می کند.
این استاد حوزه علمیه مشهد با عنوان این که خداوند متعال به مؤمنان رفعت می بخشد، تصریح کرد: جایگاه کسانی که در مسیر علم الهی هستند این چنین است که خداوند به آن ها درجاتی اختصاص داده است. جایگاه علم از نظر قرآن از منظر روایات بسیار کثیر است، شدیدترین نوع یتیمی برای کسانی است که از دیدار امام زمان(عج) خود دور هستند در این زمان کفالت ایتام آل پیغمبر با علما است.
وی متذکر شد: جایگاه علم و علما در اسلام بسیار والا است؛ از این رو هیچ گاه کسی نمی تواند جایگاه علما را پرکند و این چنین است که با فوت یک عالم شکافی در عالم هستی ایجاد می شود که هیچ کس قادر به پر کردن خلاء ایجاد شده نیست. کسانی که به علم و آگاهی رسیده اند ولی از علم و آگاهی خود در جهت انحراف واضلال مردم استفاده می کنند همانند کلب هستند.
حجت الاسلام دستپروری سپس اظهار داشت: مرحوم آیت الله مروارید در ابعاد تزکیه نفس و مسأله تهذیب نمونه بودند، بنابراین شناخت روش عملی این عالم فقید(ره) می تواند برای طلاب امروز الگو باشد، آیت الله مروارید در سیره و روش عملی ملزم و متعبد بود در آن مسیری که شارع مقدس آن را مدون کرده بود قدم بر می داشت.
وی نیز با بیان این که علما سه مسیر را برای تهذیب نفس بیان می کنند، گفت: علمای علم اخلاق، در بحث تزکیه، رذایل اخلاقی را ابتدا به عنوان بیماری تلقی می کنند ـ از بیان امام علی(ع) که می فرمایند «طبیب دوار بطبه»؛ از این رو می گویند که باید این بیماری ها تک تک مورد معالجه قرار گیرد؛ نگاه دوم به رذایل اخلاقی، نگاه به عنوان دشمن است.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: راه سوم نگاه به رذایل اخلاقی سیر و سلوک است و در شیوه های سیر و سلوکی برخی به سخن شارع مقدس معتقد هستند.
گفتنی است، این مراسم با حضور آیات و حجج اسلام والمسلمین مرتضوی، سیدان، واعظ زاده خراسانی و استادان حوزه علمیه مشهد برگزار شد./968/پ202/س
ارسال نظرات