۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۹۲۹۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ نگاهی به زیبایی های مسجد اسنق سراب و برگزاری دوره آموزش مهارت های زندگی در منطقه آزاد ارس از مهمترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
 خبرگزاري رسا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رییس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی گفت: مسجد تک ایوانی اسنق سراب منحصر بفردترین مسجد آذربایجان است.

تراب محمدی افزود: معماری نمای بنا به معماری قبل اسلام باز می گردد که کمتر مسجدی به این شکل در کشور وجود دارد، قدمت این مسجد مربوط به دوره ایلخانی بوده و یکی از مساجد شاخص نوع خود در آذربایجان به شمار می رود.

وی تشریح کرد: اسنق، مسجدی ستون دار با یک ایوان بلند و کشیده در جبهه شرقی و با ستون های سنگی است و دارای نمای حجاری شده سنگی شامل نقوش هندسی، اسلیمی و خطوط اسلامی می باشد.

تراب محمدی با تاکید بر لزوم حفظ، احیا و معرفی آثار تاریخی گفت: تا کنون بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای بازسازی و ترمیم این مسجد هزینه شده و مرمت کامل این بنا هنوز ادامه دارد.

وی با اشاره به تعمیرات انجام شده در اثر، گفت: مسجد طی سالهای گذشته مرمت شده که برخی از تعمیرات انجام شده شامل نماسازی، کف سازی سنگی، سیمان کاری دیوارهای حیاط و نماسازی بخش خدماتی است.

محمدی افزود: ترمیم سقف، دیوار آجری و اسکلت بتنی و همچنین تخریب و جمع آوری آبدارخانه الحاقی و اجرای مجدد آن با مصالح و تکنیکهای مدرن از دیگر تعمیرات انجام یافته به شمار می رود.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان، با اشاره به اهمیت حفظ اینگونه بناهای تاریخی گفت: بناهای تاریخی هر کشوری، بخشی از شناسنامه فرهنگی آ ن کشور و نشانه تفکر و رفتار ها و اعتقادات مردم آن سرزمین هستند و ما به عنوان متولی این موضوع، موظف هستیم این میراث های گرانبها را شناسایی، حفظ و معرفی نموده و به نسل های بعدی منتقل کنیم.

دوره آموزش مهارت های فردی و زندگی در منطقه آزاد ارس برگزار می شود

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: قشر کودکان، نوجوانان و جوانان در برنامه های معاونت فرهنگی همواره مورد تاکید قرار داشتند و این دوره که در طول ایام تابستان روزهای دوشنبه و چهارشنبه برگزار می شود، با هدف غنی سازی اوقات فراغت، فرهنگ سازی عادت ها و رفتارهای صحیح بهداشتی دوره آموزش مهارت های فردی و زندگی ویژه کودکان اجرا می شود.

نجف زاده تصریح کرد: آموزش مهارت های زندگی به صورت گروهی و چهره به چهره در قالب مشارکت مبتنی بر فعالیت هایی چون ایفای نقش، بحث و گفتگو، تبادل خاطرات، فعالیت های نوشتاری، داستان نویسی و برنامه ریزی برگزار می شود و فرصت هایی را برای کودکان و نوجوانان فراهم می سازد تا علی رغم کسب توانایی های خواندن و نوشتن توانایی ها و مهارت های فردی لازم برای زندگی بهتر را کسب کنند.

لازم به ذکر است، این دوره روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 9 الی 13 در ایام تعطیلات تابستان برگزار می شود و علاقه مندان می توانند با مراجعه به معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

کاروان راهیان نور بستان آباد عازم مناطق غرب کشور شدند

فرمانده سپاه شهرستان بستان آباد گفت: کاروان راهیان نور با حضور یکصد نفر از بسیجیان و دانش آموزان بسیجی به مناطق جنگی غرب کشور اعزام شدند.

سرهنگ احمدزاده اظهار داشت: این کاروان به مدت چهار روز از مناطق جنگی سردشت، پیرانشهر، مهاباد و ارومیه دیدن خواهد کرد و از نزدیک با چگونگی عملیات های والفجر دو، کربلای دو و هفت، نصر پنج و 17 آشنا می شوند.

وی ولایت فقیه را محور وحدت در جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: امروز دشمنان اسلام با پی بردن به نقش ولایت در جوامع اسلامی سعی می کنند با جدیت و آشکارا به دشمنی با آن برخیزند.

احمدزاده گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز اصلی جوامع امروز می باشد و باید سعی شود باتمام وجود برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل جوان قدمهای سازنده برداشته شود.

جوانان مخاطب اصلی دستگاه رسانه ای استکبار هستند

احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی امروز در دیدار با جوانان شهرستان کلیبر اظهار داشت: جوانان ما به خاطر آرمان خواهی و عدالت طلبی مورد توجه سازمان های سیاسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: استکبار حساب ویژه ای بر روی تحریم ها بازکرده بود ولی اراده جوانان و مردم مانع از کارساز شدن تحریم هاشد.

وی افزود: ایران به قدرت نرمی دست یافته و استکبار به خوبی این موضوع را درک کرده است.

وی گفت: سخنرانی رییس جمهوری در لبنان و حضور او در عراق نشانگر قدرت نرم جمهوری اسلامی بوده که بدون سلاح و حمله نظامی به دست آمده است.

علیرضا بیگی اضافه کرد: گفتمان دولت گفتمان عدالت است و دولت توانسته خودباوری و اعتماد به نفس را در جامعه ایجاد کند./935/د102/س
ارسال نظرات