۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۳۳۴
مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی:

گروه‌های جهادی بستر مناسبی برای تبلیغ دین فراهم کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تبلیغ جهادی ترکیبی جدید متشکل از دو کلمه تبلیغ و جهاد برای تبلیغ دین در بستر جهاد با استفاده از توان جهادی دانشجویان، طلاب و دانش آموزان است.
حجت الاسلام سيد غلامعباس موسوي


حجت الاسلام سید غلامعباس موسوی، مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزای رسا گفت: جهاد و تبلیغ دو واژه مقدس و دارای مفاهیم پر معنا و گسترده در فرهنگ دینی ما است.

وی در ادامه افزود: وقتی واژه تبلیغ و جهاد در کنار هم قرار می‌گیرند همانند دو شاخه بزرگ برای درخت تناور اسلام است، به طور قطع در کنار هر کار مهمی باید مجاهد و تلاش مضاعف وجود داشته باشد، نتیجه دادن هر کار بزرگی در گرو مجاهدت و تلاش است.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: جهاد تنها به معنای جنگ و مبارزه نیست، بلکه در هر کار بزرگ، ریشه‌دار و عمیقی جهاد معنا پیدا می‌کند؛ پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(علیهم السلام) سفارش زیادی به جهاد اکبر دارند و میدان جهاد و رزم را جهاد اصغر معرفی کرده و جهاد اکبر را مبارزه با هوای نفسانی داخلی و باطنی معرفی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: تبلیغ یک برنامه، وظیفه، و تکلیف ریشه‌دار و جریان‌ساز در طول تاریخ بوده است، اگر بخواهیم تبلیغ را به روز کنیم، مطابق با نیازهای جامعه پیش ببریم و تبلیغ ما موثر واقع شود قطعا ناگزیر خواهیم بود از ابزار جهاد، مجاهدت و تلاش استفاده کافی را ببریم.

مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که اگر تبلیغ در راستای جهاد قرار بگیرد نتیجه بخش خواهد بود، یادآور شد: اگر تبلیغ را به صورت عادی انجام دهیم انتظار اثر گذاری و گستردگی را نباید داشته باشیم.

وی ورود حوزه به تبلیغ جهادی را از ضروریات فضای فرهنگی جامعه دانست و گفت: اگر بخواهیم در مقابل تهاجم و شبیخون شبانه روزی دشمنان مقابله کنیم نیاز به تبلیغ جهادی داریم، در همین راستا ضرورت راه اندازی گروه های جهادی بیش از پیش احساس می شود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به ضرورت حمایت و ساماندهی گروه های تبلیغ جهادی، تأکید کرد: همانگونه که می گوییم لازم است تبلیغ در یک بستر جهادی قرار گیرد تا موفقیت بیشتری داشته باشد، تبلیغ جهادی نیز باید در یک بستر واحد قرار گیرد و متولی مشخصی داشته باشد تا بتواند به موفقیت برسد.

وی تصریح کرد: امروز دانشگاه ها، حوزه های علمیه به معنای اعم، بسیج دانشجویی و دانش آموزی به نوعی متولی و دخیل در امر گروه های جهادی هستند، اگر بخواهیم این گروه ها سر و سامان پیدا کند، امور فرهنگی را رصد و خلأها را پر کند و به مشکلات عمرانی و اجتماعی مردم برسد، نیاز است که این گروه ها تحت اشراف یک متولی واحد به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: در این راستا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مستمر در کنار گروه های جهادی و تبلیغی حضور داشته و تا حدودی توانسته است با اعزام روحانیان آگاه و مبلغان فعال، گروه های جهادی را حمایت و پشتیبانی کند.

وی ابراز داشت: بیشتر گروه های جهادی از دانشجویان، طلاب و متخصصان رشته ها و مهارت های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی تشکیل شده است، این افراد به وسیله کار عمرانی، اجتماعی و فرهنگی به تبلیغ دین می پردازند.

این فعال عرصه تبلیغ دینی با تأکید بر ضرورت حضور روحانیان و مبلغان در گروه های جهادی، بیان داشت: محوریت گروه های جهادی با روحانی است، و این گروه ها با حضور و محوریت روحانی تکمیل می شود، اگر یک گروه جهادی بدون روحانی باشد در بین مردم رسمیت ندارد و مانند انسان بدون شناسنامه است.

وی خاطر نشان کرد: روحانیان به دلیل موقعیت اجتماعی که در بین مردم دارند می توانند بین گروه های جهادی و مردم انس، الفت و پیوند ایجاد کند، همچنین با جلب پشتیبانی و حمایت مردم، گروه ها را در رسیدن به اهدافشان یاری کند.

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: اگر سازمان های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی کار خود را به درستی انجام می دادند، نیازی به حضور گروه های جهادی نبود، به وجود آمدن گروه های جهادی به دلیل عمل نکردن سازمان ها و نهادهای رسمی کشور به وظایفشان است./919/ت302/ع

ارسال نظرات