۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۱۰۹۳۸۸

مساجد تاریخی آذربایجان شرقی مرمت شد

خبرگزاری رسا ـ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از افتتاح همزمان چند مسجد از مساجد مرمت شده استان در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد.
حوزه علميه طالبيه تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: مساجد آماده سازی شده در نیمه دوم ماه شعبان مورد بهره برداری قرار می گیرند.

محمدی به نام برخی از این مساجد اشاره کرد و گفت: مسجد فاطمه الزهرای تبریز، مسجد شاهزاده سراب از جمله مساجد مرمت شده هستند که در شهرستان های مختلف استان واقع شده اند و مرمت آنها به پایان رسیده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته سازمان با صرف اعتبارات میلیاردی به مرمت، توسعه و بهسازی مساجد تاریخی پرداخته است زیرا مساجد تاریخی اولویت اول سازمان در مرمت آثار تاریخی است.

محمدی نظارت بر هر گونه عملیات و تغییر و مرمت در این مساجد را بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد و گفت: بناهای تاریخی هر کشوری، بخشی از شناسنامه فرهنگی آن کشور و نشانه فکر و رفتار ها و اعتقادات مردم آن سرزمین هستند و ما موظف هستیم این میراث های گرانبها را حفظ نموده و به سلامت به نسلهای بعدی منتقل کنیم.

به گفته وی تا کنون بخش عمده مساجد تاریخی آذربایجان شرقی متعلق به دوره ها مختلف تاریخی شناسایی، ثبت و مرمت شده یا هم اکنون مرمت و بهسازی در آن ها در حال انجام است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اتمام مرمت مسجد جامع هشترود گفت: مرمت بنای اصلی مسجد جامع هشترود تمام و هم اکنون کار بر روی قسمت های الحاقی و توسعه جبهه شمالی بنا ادامه دارد.

محمدی افزود: خاکبرداری قسمت الحاقی، ایجاد دیوار حایل، اجرای اسکلت بتنی و شمش های قایم و افقی با دیواره های آجری مطابق با طرح قبلی و موجود مسجد از جمله اقدامات توسعه ای انجام شده در بخش الحاقی این مسجد است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اضافه کرد: اجرای کمرپوش زنانه مسجد، تخریب و جمع آوری دیوار بین بخش توسعه و جدید و تکمیل طاق الحاق بخش قدیم با بخش توسعه ای از دیگر اقدامات انجام یافته در ترمیم و گسترش این مسجد است.

وی با بیان اینکه مسجد جامع هشترود از زیباترین مساجد به جا مانده از دوران قاجاریه بوده و مرمت آن از روند بسیار خوبی برخوردار است، گفت: کالبد وضع موجود بنا به شواهد و گفته بزرگان مسجد مربوط به دوره محمد شاه قاجار بوده ولی زیربنای اصلی آن و کتیبه های نصب شده بر سر درب مسجد ، پیش از این دوره ساخته شده است./935/د102/س
ارسال نظرات