۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۳۸
قاضی دیوان عالی کشور:

جرم انگاری حمل سلاح موجب ارتقای امینت اجتماعی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حقوق دانشگاه بیان داشت: امروز آنچه چاره‌ساز است و همت قوه مقننه و اراده دستگاه قضایی را طلب می کند، مقدمات طرح، بررسی و تصویب ماده واحده‌ای مبنی بر ممنوعیت حمل سلاح های سرد است.
جرم


حجت‌الاسلام عزیزالله رزاقی، استاد حوزه و دانشگاه و قاضی دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در جرایم خشن همچون تجاوز به عنف، مزاحمت خیابانی، چاقو کشی و .. قانون مناسب وضع شده است.

وی بیان داشت: ماده 617 قانون مجازات اسلامی ایران در مورد فردی که به واسطه سلاح سرد یا گرم برای دیگران مزاحمت ایجاد کند مجازات سنگینی مقرر کرده است و حتی فرض اینکه ممکن است شخص محارب و محکوم به اعدام شود هم بیان شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در صورت عادی چنین شخصی به شش ماه تا دو سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد و اگر توسط سلاح ضربه‌ای به دیگران وارد کرده باشد باید به علاوه مجازات پیش گفته، مجازات قصاص نفس یا عضو و یا دیه را حسب مورد تحمل کند.

این قاضی دیوان عالی کشور بیان داشت: امروز آنچه چاره ساز است و همت قوه مقننه و اراده دستگاه قضایی را طلب می کند، مقدمات طرح، بررسی و تصویب ماده واحده‌ای مبنی بر ممنوعیت حمل سلاح‌های سرد است.

وی با تاکید بر اینکه حمل سلاح باید جرم انگاری شود، اظهار داشت: در زمان طاغوت نیز حمل چاقو مطرح شده بود اما مجازاتی برایش مشخص نشده بود.

این محقق دانش حقوق با تاکید بر ضرورت جرم‌انگاری حمل سلاح از سوی قوه مقننه بیان داشت: امروز حمل سلاح سرد به معضلی در امنیت اجتماعی تبدیل شده است.

وی بیان داشت: درست است که در صورت جرم انگاری حمل سلاح و ممنوعیت آن، پلیس نمی‌تواند تمامی افراد را بگردد اما همین که این جرم اعلام شود افراد آن را مراعات خواهند کرد و از ترس اینکه ممکن است گیر بیفتند از این کار دوری می‌کنند.

این استاد حقوق بیان داشت: این قانون همچون قانون اجبار به همراه داشتن گواهینامه هنگام رانندگی است که پلیس راهنمایی و رانندگی جلوی همه راکبین را نمی‌گیرد اما در صورت توقف، ارائه آن از سوی راننده اجباری است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: قانونگذار در مورد جرایم خشن قوانین سخت گیرانه‌ای دارد که این قوانین باید برای عموم مردم بیان و تشریح شود تا افراد به سوی این اعمال نروند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات