۰۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۰۹۶۲۳
پژوهشگر حوزه علمیه:

اقامه امر به معروف ضریب امنیت اجتماعی را بالا می‌برد

خبرگزاری رسا ـ دبیر هیات علمی پاسخگویی به سوالات شرعی حرم امام رضا(ع) بیان داشت: امروز امر به معروف و نهی از منکر اهمیت فراوانی یافته است و باید در مقابل معظلات اجتماعی، مظاهر فساد و تباهی در جامعه و بی موالاتی‌های اخلاقی جبهه‌گیری شود.
امر به معروف و نهي از منکر


حجت الاسلام سیدحسن ضیایی، دبیر هیات علمی پاسخگویی به سوالات شرعی حرم امام رضا(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین اسلامی است که تاکید فراوانی بر آن در روایات شده است.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر مقدمه اجرایی شدن سایر فرایض دینی است، بیان داشت: اگر امر به معروف در جامعه احیا شود، بایدها و نبایدهای شرعی در جامعه احیا می‌شود و جامعه ایمانی شکل می گیرد.

دبیر هیات علمی پاسخگویی به سوالات شرعی حرم امام رضا(ع) اظهار داشت: تربیت اسلامی نیز دارای جوهره امر به معروف و نهی از منکر است و اگر امر والدین به نماز و نهی از سهل انگاری نسبت به آن نباشد، فرزند نمازخوان نخواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع امر به معروف و نهی از منکر در منابع اسلامی اظهار داشت: طبیعت انسانی به سمت منکرات میل دارد و چون منکرات در دنیا غالب است و نفس و شیطان فعال هستند، اگر انسان رها شود و بازدارنده‌ای نداشته باشد در دام گناه و طغیان گرفتار خواهد شد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر به معنای چشم ناظری است که حرکت انسان را به سمت گناه کاهش می‌دهد.

این محقق حوزه علمیه خراسان بیان داشت: امروز امر به معروف و نهی از منکر از هر زمان دیگر اهمیت بیشتری یافته است و باید در مقابل معضلات اجتماعی، مظاهر فساد و تباهی در جامعه و بی موالاتی‌های اخلاقی جبهه گیری شود.

وی گفت: امر به معروف ونهی از منکر ضریب امنیت اجتماعی را بالا برده و مصونیت فردی و اجتماعی از کج رفتاری ها را به ارمغان می آورد.

محقق حوزه علمیه گفت: فریضه نهی از منکر دارای مراتب و شرایطی است که کمترین درجه آن اعراض قلبی از گناه است یعنی انسان در درجه اول از بدی‌ها کنده شده باشد و فرد سالمی باشد که داعیه اصلاح جامعه را نیز دارد.

وی امر به معروف و نهی از منکر را موجب از بین رفتن غفلت انسان‌ها برشمرد و گفت: اقامه این فریضه الهی، یاری رسانی مسلمان به مسلمان است تا سایه غفلت که ناشی از بی توجهی، جوزدگی و عوامل محیط است بر فرد حاکم نشود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات