۰۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۹۶۲۴
استاد حوزه علمیه قم:

دولت و ملت در اقامه و احیای امر به معروف وظیفه توامان دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ترک امر به معروف مقدمه ای برای تسلط اشرار بر جامعه است و ناامنی، تزلزل ارزش‌های اخلاقی و اسلامی و سست شدن احکام اسلامی را به دنبال دارد.
امر به معروف و نهي از منکر


حجت الاسلام مهدی شهابی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تاکید بر اقامه امر به معروف و احیای فرهنگ توصیه خیر به دیگران بیان داشت: اصول و فروع دین اسلام جزء اولین مباحث اسلامی است که خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش دهند و امر به معروف و نهی ازمنکر از مهمترین فروع دین است.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف ونهی از منکر دارای ریشه‌های قرآنی است، بیان داشت: آیات فروانی در قرآن به این مساله و اهمیت آن پرداخته است و اقامه آن را نشان مومنان عنوان و آثار مخربی برای ترک آن بیان کرده است.

این استاد سطح حوزه علمیه قم بیان داشت: در روایات اسلامی این جایگاه برای امر به معروف تاکید شده و این فریضه، پایه و عامل احیای سایر فرایض عنوان شده است.

وی بیان داشت: روایات اسلامی به دو گونه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است که دسته اول به تبیین این فریضه و نقش آن در بین مسلمان پرداخته و دسته دوم به فرض نهی سخن گفته و با اشاره به آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر از مهجور شدن این فریضه الهی پرهیز داده است.

وی گفت: ترک امر به معروف مقدمه ای برای تسلط اشرار بر جامعه می‌شود و نا امنی و تزلزل ارزش‌های اخلاقی و اسلامی و سست شدن احکام را به دنبال دارد.

وی بیان داشت: امر به معروف ونهی از منکر از واجباتی است که همه مردم باید نسبت به آن توجه داشته باشند نه اینکه دولت وظیفه را به گردن مردم و مردم هم با استناد به اقدامات دولت، سهل انگاری کنند.

وی بیان داشت: باید امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی تلقی شود، نباید با توجیهات بی اساس از بار این وظیفه شانه خالی کرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در روایات اسلامی ترک امر به معروف و نهی از منکر به شکسته شدن کشتی تعبیر شده که نشان می‌دهد ترک این فریضه مقدمه تزلزل جامعه اسلامی است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: باید یکبار دیگر به اصول دینی برگردیم و تجدید نظری جدی در تکالیف شرعی خود کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات