۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۹۷۸۹

درسنامه دوره مقدماتی طرح ولایت تدوین شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) بیان داشت: با توجه به اینکه طرح ولایت سراسری که در کشور برگزار می‌شود دارای عمق و سختی خاصی است، طرحی را به همت طلاب حوزه علمیه قم آماده کردیم که مطالب معرفتی را با زبان جدید و شکل نو ارائه می‌دهد.
درسنامه آموزشي


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: با توجه به اینکه طرح ولایت سراسری که در کشور برگزار می شود دارای عمق و سختی خاصی است، طرحی را به همت طلاب حوزه علمیه قم آماده کردیم که مطالب معرفتی را با زبان جدید و شکل نو ارائه دهیم.

محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در این طرح از ظرفیت‌های فکری آیت‌الله مصباح یزدی، استاد طاهرزاده اصفهانی، دکتر موسی نجفی استفاده شد و یک طرح جامع فرهنگی پی‌ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه طرح ولایت در مدتی فشرده در صدد انتقال معارفی بزرگ است، بیان داشت: در این دور مقدماتی یک درسنامه طراحی شد تا مباحثی که به صورت فلسفی ارائه می‌شد به صورت حضوری به مخاطبان ارائه شود.

پژ‍وهشگر موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه باید آموزه های معرفتی هر مسلمانی به علم حضوری تبدیل شود، بیان داشت: در فضای مدرنتیه بلایی که بر سر انسان معاصر آمده، دوری از حیات دینی است.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کسی که از حیات دینی خارج است، با استدلال به سمت معارف اسلامی کشیده نخواهد شد، گفت: با چنین انسانی باید با نگاه القایی و تجربی کار شود و علم حضوری برایش ایجاد شود و او را با خودش مواجه کنیم.

وی گفت: انسان معاصر باید کم کم از فضای غربی خارج شود و از فضای انکار جنبه‌های الهی، به حقیقت خویش واقف شود.

این محقق علوم اسلامی افزود: زمانی که فردی خود را شناخت می‌تواند به ابعاد اجتماعی هم فکر کند و به همین دلیل در این موقع بحث مهدویت و خود حقیقی انسان در حکومت جهانی مطرح می‌شود.

این پژوهشگر دانش سیاسی گفت: بحث مهدویت و نیاز به امام در هر عصر زمینه‌ساز بحث انقلاب اسلامی و ولایت فقیه است و سخن از تمدن اسلامی در این مقال مطرح می شود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران رجوع به حیات واقعی اسلامی است و بر همین اساس در این درسنامه به تناسب از بحث حکومت مشروع سخن به میان آوردیم.

وی بیان داشت: بعد از شناخت انقلاب اسلامی، دشمن شناسی ضروری است و در همین راستا بحث جریان های فکری روشنفکری، روشنفکری دینی و تفکر اصیل اسلامی به میان می‌آید.

این محقق علوم سیاسی بیان داشت: این طرح که برای اولین بار در دانشگاه اصفهان برگزار شد در قالب درسنامه مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

وی اظهار داشت: استادان این طرح از میان اعضای موسسه آموزشی و پ‍ژ‍وهشی امام خمینی و حوزه های علمیه انتخاب شدند و در طول طرح به سوالات دانشجویان در ابعاد گوناگون پاسخ دادند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات