۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۰۹۷۹۹
با حضور رییس جمهور؛

جشن ثبت جهانی بازار و مدارس علمیه تاریخی تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ جشن ثبت جهانی بازار و مدارس علمیه تاریخی این بنای بزرگ در فهرست جهانی یونسکو با حضور دکتر احمدی نژاد در تبریز برگزار شد.
حوزه علميه طالبيه تبريز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد‌زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امروز در مراسم ثبت جهانی بازار تبریز در فهرست جهانی یونسکو که در تیمچه مظفریه این بنای بزرگ تاریخی برگزار شد، اظهار داشت: بازار تاریخی تبریز با حریم 490 هکتار به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان با تلاش های فراوان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی حائز حداکثر امتیازات لازم برای ثبت جهانی بوده است، گفت: این بنای ارزشمند با دارا بودن بخش های مختلف از جمله مدارس علمیه، حمام ها، یخچال ها، تیمچه های متعدد، سراهای مختلف، مساجد تاریخی، کتابخانه، دالان ها، کاروانسراها و کارگاه های متعدد از قرن چهارم به بعد روایت گر زندگی مردمان این دیار بوده است.

احمدزاده بازار تبریز را نماد بیدارگری و جنبش عظیم اجتماعی ملت آذربایجان دانست و تصریح کرد: با ثبت جهانی بازار تبریز در میراث جهانی یونسکو، این بنای بزرگ تاریخی در منابع و مراجع مختلف معرفی شده و همه ساله شاهد ورود گردشگران بین المللی به آذربایجان خواهیم بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود به ارایه گزارشی از فعالیت های این سازمان در دولت های نهم و دهم پرداخت و اظهار داشت: در نوروز سال جاری، بیش از 140 میلیون نفرسفر در کشور صورت گرفت که نشان از ارتقای سطح رفاهی و نشاط ملت ایران دارد.

همچنین بهروزی، عضو انجمن اسلامی و هیئت امنای بازار تبریز در سخنانی به نمایندگی از بازاریان تبریز اظهار داشت: ارتباط ناگسستنی بازاریان تبریز با روحانیت و ولایت نشان از عمق تدین و ولایت‌مداری اصناف و کسبه این بنای تاریخی دارد.

وی نهضت مشروطه و قیام 29 بهمن سال 57، انقلاب اسلامی ایران و دوران دفاع مقدس را نمونه ای حضور بازاریان در عرصه های دفاع از ارزش ها و آموزه های دینی دانست و گفت: بازاریان تبریز همواره در کنار ملت ایران برای تعالی ایران نظام اسلامی از هر تلاشی فروگذار نخواهند بود.

گفتنی است، بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بنای مسقف جهان مرداد سال گذشته در فهرست جهانی میراث یونسکو ثبت شد./935/پ202/س
ارسال نظرات