۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۱۲۴
دست دعا(3):

خدایا؛ تیزهوشی و فهم و بصیرت ارزانی ام کن!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: طلب روزی معنوی همچون ایمان، دوری از گناه، نزدیکی به قرب الهی، ازدیاد علم و دانش و فهم بر روزی مادی برتری دارد.
مراسم دعا


حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دعای روز سوم ماه رمضان بیان داشت: طلب فهم و هوش و دانایی از درخواست هایی است که در این روز از درگاه الهی داریم.

وی اظهار داشت: استفاده از وا‍ژه «ارزقنی» و به دنبال آمدن علم و دانش و فهم و بصیرت به ما یاد می دهد که در کنار خواسته های مادی، درخواست‌های معنوی را از یاد نبریم.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به اینکه طلب روزی معنوی همچون ایمان، دوری از گناه، نزدیکی به قرب الهی، ازدیاد علم و دانش و فهم بر روزی مادی برتری دارد گفت: در روایات اسلامی داریم که بنده اگرچه باید خواسته های مادی را مطرح کند و طبق روایتی خدا به حضرت موسی گفت که نمک طعام خود را هم از من بخواه اما باید توجه داشت که درخواست روزی معنوی دارای جایگاه بسی بالاتر و شایسته تر است.

وی با اشاره به اهمیت فهم و بصیرت و دانش افزود: از دیدگاه اسلام خیلی از کارهای ما باید با این ملاک همراه باشد و در واقع علم زیربنای اعمال در اسلام است، حتی در روایت داریم دو رکعت نماز عالم هفتاد برابر نماز کسی است که این آگاهی را ندارد.

این محقق علوم دینی با اشاره به اهمیت شناخت در تمامی اعمال همچون عبادت و زیارت ادامه داد: در روایات اسلامی بر شناخت زیارت شونده بسیار تاکید شده است، در مورد زیارت حضرت معصومه(س) داریم زائری که آگاه به مقام ایشان باشد، بهشت برای او است.

وی بیان داشت: قرائت قرآن نیز باید همراه با علم و دانش باشد و قاری قرآن بر طبق معیارهای اسلامی باید به حقیقت معنای آن توجه داشته باشد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در ادامه دعا با تاکید از خدا می‌خواهیم که ما را از نادانی و جهالت و بی بصیرت دور کند و از اینکه زندگی ما در دام گمراهی قرار گیرد و از افرادی باشیم که سریع گول می‌خورند، به خدا پناه می بریم.

این نویسنده کتاب‌های دینی با اشاره به روایتی از ائمه معصوم(ع) اظهار داشت: نادانی و جهل بدترین دشمن انسان است. کسی که در دام نادانی و بی بصیرتی گرفتار باشد راه به ناکجا آباد می‌برد و روزی به بت پرستی و روزی به ستاره و خورشید به عنوان رب دل می‌بندد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: اساس دنیا پرستی و درافتادن با حق، ندانستن و جهل و آگاهی است که امیر مومنان(ع) می‌گوید من در جنگ با خوارج با شجاع ترین، بخشنده ترین و مومن ترین مردم روبرو بودم که بصیرت و آگاهی نداشتند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در روایات اسلامی به دعا کردن، اصرار به دعا و زیاد خواستن برای دیگران و خود سفارش شده‌ایم.

وی بیان داشت: باید در دعا کردن هم همت بلند داشت و در همه عرصه های مادی و معنوی از خداوند طلب کرد، دعاهای ماه رمضان همچون دعای روز سوم از این دسته است.

این محقق علوم حوزوی بیان داشت: در دعاهای ماه رمضان انسان روزه دار به خواستن و همت عالی داشتن در دعا تحریص شده است و از خداوند آزادی تمامی اسیران، شفای تمامی بیماران خواسته شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات