۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۱۰۲۹۷
استاد حوزه علمیه اصفهان:

نقطه حساس ولایت‌پذیری مربوط به خواص است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: ولایت‌پذیری فقط خاص توده مردم نیست نقطه حساس ولایت پذیری میان خواص و ولی است و رکود و انحطاط خواص در این عرصه، جامعه را دچار انحطاط می کتد.
ولايت فقيه/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نیلی‌پور، استاد حوزه علمیه اصفهان در همایش تا چشمه رضوان در جوار حرم مطهر رضوی، شدت ولایت پذیری را از ویژگی های یاران امام زمان(عج) دانست و گفت: این‌که امروز مدیریت مکان های اسلامی به دست بیگانگان است نتیجه ضعف ما در ولایت‌پذیری است.

وی افزود: ولایت‌پذیری فقط خاص توده مردم نیست نقطه حساس ولایت پذیری میان خواص و ولی است و رکود و انحطاط خواص در این عرصه، جامعه را دچار انحطاط می کتد.

حجت الاسلام نیلی پور با بیان این‌که ولایت‌پذیری نیازمند ظرفیتی به نام استطاعت است، اظهار داشت: ولایت‌پذیری تنها در زبان کافی نیست در عمل هم باید همراه بود؛ ادب رهروی، آن است که حتی در امور خیر هم انسان بی اذن ولی عمل نکند.

وی با اشاره به داستان خضر و موسی بر پیروی از ولی در کارهای به ظاهر ناشایست و خلاف شرع و عقل تأکید کرد و گفت: ولی، حکیم و عالم است؛ اما گاهی به دلیل شرایط زمانی و مکانی اعمال دور از انتظار ما انجام دهد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: معارف قرآن رمز آلود و پیچیده است و کسانی که بخواهند ولایت‌پذیری داشته باشند باید با این رمزآلودی آشنا باشند و گرنه دچار توقف می‌شوند.

حجت الاسلام نیلی‌پور با بیان این‌که این رمزآلودی، آزمون سنجش میزان استطاعت ما است، افزود: این ابهام جز با وجود ولی رفع نمی‌شود. مانند شب قدر که زمان دقیق آن معلوم نیست و یا قبر مطهر حضرت زهرا(س) که در اختفا‌ آن حقایقی نهفته است‌.

وی، سطحی‌نگری را از موانع ولایت‌پذیری است دانست و گفت: ما به ولایت‌پذیری اضطرار داریم نه یک نیاز عادی./930/پ203/س
ارسال نظرات