۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۱۰۳۹۸
اندیشمند سعودی:

نظام سیاسی عربستان در آستانه فروپاشی است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اندیشمندان عربستان تاکید کرد نظام سیاسی این کشور در صورت عدم اجرای اصلاحات عمیق دچار فروپاشی خواهد شد.
توفيق السيف انديشمند سعودي
به گزارش خبرگزاری رسا، توفیق السیف، اندیشمند سعودی در مصاحبه با شبکه حره این کشور نسبت به آینده نظام سیاسی عربستان هشدار داد و گفت: همه کشورهای حاشیه خلیج فارس از سرایت انقلاب های عربی در امان نیستند و قیام ملت ها در این کشورها همچنان ادامه دارد و ممکن است به سایر کشورهای نیز سرایت کند.

وی بر لزوم اجرای اصلاحات گسترده در عربستان تاکید کرد و افزود: عربستان نیز به شدت به اصلاحات سیاسی نیازمند است و اگر این اصلاحات را اجرایی نسازد باید شاهد فروپاشی نظام سیاسی این کشور باشیم.

توفیق السیف تصریح کرد: کشورهای منطقه برای اینکه از وضعیت و بحران های کنونی نجات یابند باید کمیسیونی جهت بررسی شیوه های اجرای اصلاحات عمیق و جدی را تشکیل دهند. این کمیسیون موظف است مبانی آزادی، حقوق بشر و تبعیض مذهبی و نژادی را مورد بررسی قرار دهد.

این اندیشمند سعودی ادامه داد: این کمیسیون باید با علما، نخبگان، سیاستمداران، بازرگانان و جوانان همکاری کند تا از بروز فاجعه ای بزرگ در کشورهای عربی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیترانه و کشورهای عربی دچار تحولی بزرگ شده اند اظهار داشت: باید پذیرفت که مدیترانه و جهان عرب پس از انقلاب تونس دچار تحولاتی بزرگی شده است و بازگشت به زمان قبل از انقلاب ها دیگر میسر نیست.

السیف تاکید کرد: ملت ها صاحبان و مالکان کشورها به شمار می آیند و مشارکت در مسائل و تصمیات سیاسی که به خود و وطن ارتباط دارد از حقوق مسلم آنان است.

وی درباره محاکمه حسنی مبارک گفت: ملت ها خواستار محاکمه نمادهای استبداد و نجات زمین از وجود آنها هستند و ملت های عربی به همین دلیل بپا خواسته و در صدد سرنگونی دیکتاتورها برآمده اند./980/ب902/گ
ارسال نظرات