۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۱۰۶۸۱
خطیب جمعه قطیف عربستان:

تبعیض و نژاد پرستی سبب قیام ملت انگلیس شده است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه قطیف عربستان، سیاست تبعیض و نژاد پرستی دولت را عامل قیام مردم انگلستان عنوان کرد.
شيخ حسن صفار خطيب جمعه قطيف عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ حسن صفار، خطیب جمعه قطیف عربستان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در مسجد امام رضا (ع) برگزار شد از پیامدهای وخیم گسترش فرهنگ نژاد پرستی افراطی در آمریکا و اروپا هشدار داد و گفت: هیچ چیز بدتر از برپایی یک نظام سیاسی بر اساس اندیشه های نژادپرستانه که قشری از شهروندان را برتر از قشر دیگر بداند و به حقوق قشر مظلوم تجاوز شود نیست.

وی افزود: اگر فرهنگ نژاد پرستی اشتباه است پس فعالیت نظام، قوانین و سیاست های حاکم بر کشور بر اساس این فرهنگ بسیار خطرناک تر است.

حجت الاسلام صفار تبعیض نژادی در انگلستان را عامل قیام ملت این کشور خواند و تصریح کرد: فرهنگ نژاد پرستی راست افراطی در انگلستان که قشری از مردم را از درجه شهروندی ساقط می داند و به حقوق آنان تجاوز می کند سبب شد تا مردم به خیابان ها آمده و به اعتراض علیه سیاست های دولت بپردازند.

خطیب جمعه قطیف از وجود جمعی از شهروندان بدون شناسنامه در عربستان و کشورهای عربی انتقاد کرد و اظهار داشت: این افراد با مشکلات و مصائب فراوانی روبرو هستند و با توجه به رانده شدن از جامعه از خدماتی نظیر آموزش، بهداشت و کار محروم هستند و اوضاع وخیمی برای آنان درست شده است.

وی ادامه داد: این افراد هم مسلمان، هم انسان و هم زاده و بزرگ شده کشور هستند و نباید دردهای آنان را نادیده گرفت. عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس باید فکری به حال این افراد بکند، زیرا اگر تکلیف آنان مشخص نشود در آینده به بمبی خطرناک علیه جامعه مبدل خواهند شد.

شیخ حسن صفار از گسترش سیاست تبعیض علیه شهروندان در عربستان ابراز نگرانی کرد و گفت: سیاست به حاشیه راندن و تبعیض، قشرهای مختلف مردم را دربرگرفته و ظلم های فراوانی به شهروندان تحمیل می شود. باید نسبت به هرگونه ظلمی که به انسان ها وارد می شود حساس باشیم، زیرا هیچ کس از پیامدهای این ظلم در امان نخواهد بود.

خطیب جمعه قطیف خانواده ها را به تربیت فرزندان به دور از فرهنگ نژاد پرستی دعوت کرد و بیان داشت: خانواده ها باید فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که از فرهنگ نژاد پرستی به دور باشند و آنان را از بکار بردن الفاظی که نژاد پرستی در آن مشاهده می شود برحذر بدارند.

وی التزام به ارزش ها را عامل برتری بر دیگران عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: هیچ کس نباید با وابستگی به دین یا مذهب معین، خود را از دیگران برتر بداند، بلکه این ارزش ها و پایبندی به آموزه های دینی است که معیار برتری بر دیگران است./980/ب902/گ
ارسال نظرات