۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۰۸۹۲
مدیر کل اوقاف خراسان‌جنوبی:

هدایت‌گری جامعه در سایه تبیین و تفسیر صحیح قرآن تحقق می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان این که قرآن کریم برای هدایت و تربیت انسان‎ها نازل شده است، گفت: مردم باید با عمل به دستورها و فرمان‎های آن، برای رسیدن به کمال و نزدیک شدن به خداوند تلاش کنند.
مدير کل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبي
 به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی، امروز در مراسم تفسیر قرآن کریم که در مرکز این استان برگزار شد، از برگزاری بیش از 200جلسه تفسیر قرآن با محوریت سوره «انفال» در سطح بقاع و اماکن متبرکه استان در طول ماه رمضان خبر داد.
 
وی با اشاره به این که برگزاری این جلسات در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری همزمان با ماه مبارک رمضان در سطح اماکن متبرکه آغاز شده است، افزود: این جلسات تفسیر با حضور روحانیان بومی در اماکن متبرکه برگزار می شود.

حجت الاسلام گرایلی در ادامه سخنان خود پیوند قرآن و اهل‌بیت(ع) را دو عنصر ارزشمند در ساحت هدایت دینی، پیوند ژرف، عمیق و ناگسستنی دانست و ادامه داد: قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی، رسالت هدایت نسل‌های بشری تا انتهای عالم را به دوش می‌کشد و اهل‌بیت(ع) نیز حیث مفسر، مبین، حافظ و نگهدارنده قرآن، نقش مکمل را ایفا می‌‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به این که پیوند و ارتباط این دو آن چنان تنگاتنگ دانست که اگر یکی رها شود، دیگری مؤثر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: زیرا قرآن زمانی می‌تواند نقش هدایت‌گری خود را به درستی ایفا کند که درست تفسیر و تبیین شود.

وی با بیان این که قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و در همه مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است، بیان داشت: این کتاب آسمانی انسان را به زندگی کردن با معیارها و ارزش‎های انسانی و اسلام دعوت می‎کند.
 
حجت الاسلام گرائیلی، فراموش کردن مفاهیم و معارف قرآن کریم و غفلت از آنها را سبب دوری مردم از دستورات و پیام‎های راه‎گشا و هدایت‎گر این کتاب مقدس عنوان کرد و گفت: باید ترویج مفاهیم تعالی‌خش این کلام الهی فرهنگ قرآنی در در سطح جامعه ترویج کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم به جای عمل به قرآن، تنها آن را به عنوان یک کتاب مقدس یا به قصد ثواب آن را تلاوت می‎کنند و یا در مراسم ختم مرده‎گان آن را قرائت نموده و یا در کنار سفره عقد و یا دریاچه‎ای سبز بر روی طاقچه از آن نگهداری می‎کنند.

وی با تأکید براین که قرآن کریم برای هدایت و تربیت انسان‎ها نازل شده و مردم باید با عمل به دستورها و فرمان‎های آن، برای رسیدن به کمال و نزدیک شدن به خداوند را طی کنند، گفت: بشر امروز باید در آیات این کلام الهی تدبر و تفکر کنند و در زندگی آن‎ها را بکار گیرند و پیاده کنند.

حجت الاسلام گراییلی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که علم تفسیر در مقایسه با علوم دیگر از اهمیت و جایگاه عظیمی برخوردار است، گفت: از علل مهم نیازمندی به تفسیر، ضعف دانش بشر است.
 
وی ادامه داد: فهم قرآن منوط به برخورداری معلومات مختلفی است که فقدان هر یک، فهم مقصود خداوند از الفاظ و عبارات قرآن را دچار ابهام ساخته و نیازمندی به تفسیر را ضروری می‌سازد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: قرآن کریم، در بیان مطالب، از حداقل الفاظ و جمله‌ها برای قالب ریزی معانی عمیق استفاده کرده است و این کتاب الهی همه معارفی را که بشر برای سعادت خویش به آن نیازمند است، در حجم بسیار کمی از الفاظ و عبارات ارائه کرده است و این امر سبب شده که فهم آیات نیازمند تأمل و دقت بیشتر و تحقیق عمیق‌تری برای پی بردن به مقصود خدا باشد؛ از این رو ضرورت تفسیر را ایجاب می‌کند./950/پ202/س
ارسال نظرات