۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۱۰۹۰۸
دست دعا(15)؛

خدایا؛ فرمانبردارى فروتنان را ارزانیم کن!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارای ارتباط معنایی با یکدیگر است، ادامه داد: یکی از راه های کسب تقوا که در دعای روز پانزدهم به آن اشاره شده خشوع است.
دعا

حجت الاسلام عبدالرضا یزدانی، کارشناس معاونت تهذیب حوزه علمیه با اشاره به دعای روز پانزده ماه رمضان بیان داشت: در این روز از خداوند خشوع در اعمال را درخواست می‌کنیم.

وی با اشاره به آیه «الذین هم فی صلاتهم خاشعون» گفت: مومنان رستگار در قرآن به صفت خشوع در نماز توصیف شده اند. نماز یکی از بالاترین عبادات است که خشوع در آن به عنوان یک خصیصه بارز پر رنگ شده است.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عبادات دارای دو بعد ظاهری و باطنی است، ادامه داد: باطن اعمال که روح عبادت است نقش اساسی در تعالی انسان دارد. انسان مومن باید به حقیقت اعمال توجه داشته باشد و سعی کند تا عبادات را با شرایط کمال به جای آورد.

وی گفت: روزه واقعی انسان را نه تنها از خوردن و آشامیدن بلکه از هر حرامی حفظ و اعضا و جوارح او را از پلیدی ها دور می‌کند. توجه به باطن اعمال انسان را از ظاهرکاری و ریا می‌رهاند و به سمت قرب الهی رهنمون می سازد.

حجت الاسلام یزدانی با اشاره به اینکه دعاهای روزانه ماه رمضان دارای ارتباط معنایی با یکدیگر است، ادامه داد: یکی از راه های کسب تقوا که در دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان به آن اشاره شده خشوع است.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه شرح صدر از دیگر درخواست‌های ما در این روز است، اضافه کرد: نقل شده که پیامبر اکرم(ص) آیه «رب اشرح لی صدری...) را تلاوت می کردند. حاصل شرح صدر و تحمل بالا دو میوه دقت عقلی و عمل بهتر است.

وی بیان داشت: افرادی که دارای شرح صدر هستند بهتر فکر می کنند و به دلیل آرامش خاطر همه شرایط را در نظر می گیرند و در نتیجه می توانند عکس العملی مناسب و معقول ارائه دهند.

این محقق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فروتنی و خدا ترسی از دیگر درخواست های ما در این رو از خداوند متعال است. خداترسی موهبتی است که فرد به مدد آن خود را در خلوت و جلوت از گناه دور نگاه می دارد.

حجت الاسلام یزدانی با اشاره به سخنی از حضرت امام خمینی(ره) گفت: این عارف روشن ضمیر، عالم را محضر الهی توصیف کردند و طبیعی است در جایی که شخص محترمی حضور داشته باشد نمی توان خبط و خطایی کرد. مومن خداوند را در همه لحظات شاهد و ناظر اعمال خویش می بیند و یا این دید مراقب اعمال و رفتارش است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات