۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۱۱۰۰۸
مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی:

شکل‌گیری هویت‌ پایدار جمعی کارکرد مهم نظام دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌ علمیه آذربایجان غربی، با اشاره به جایگاه دین در شکل‌گیری ساختارهای ایده‌آل اجتماعی مبتنی بر تعقل و تفکر گفت: هویت‌های پایدار جمعی در صورتی که حول محور دین و آموزه‌های برخواسته از آن گرد هم آیند، می توانند به حیات اجتماعی خود ادامه دهند.
حجت الاسلام جواد قهرماني، مدير حوزه هاي علميه آذربايجان غربي
حجت الاسلام محمد‌جواد قهرمانی، مدیر استانی حوزه‌ علمیه آذربایجان غربی،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با تشریح کارکرد دین در دنیای صنعتی‌ ‌اظهار داشت: امروزه جهان شاهد جولان بسیاری از ادیان و مکاتب ساخته دست بشر است؛ اما ما مسلمانان با استناد به سیره نبوی که حامل وحی و کلام الهی برای راهنمایی بشر به سعادت و رستگاری است، معتقدیم که دین اسلام به سبب این‌که از منبعی وحیانی و الهی سرچشمه گرفته است، کامل‌ترین و جامع‌ترین دین عرضه شده برای تعالی انسان است.

وی ادامه داد: با اندکی تأمل در مفاهیم و مضامین آن می‌توان به خوبی دریافت که تنها هدف در این مکتب آسمانی کمک به انسان برای پیمودن مسیر تعالی و تقرب و دست‌یابی به رستگاری حقیقی است.

حجت الاسلام قهرمانی دین مبین اسلام را مجموعه ای از قوانینی دانست که برای‌ ابعاد گوناگون زندگی انسان در همه دوره‌ها برنامه‌ای مشخص و مدون دارد که می توان انسان معاصر را که به واسطه پیچیده شدن رفتارهای اجتماعی و مناسبات فردی دچار نوعی لجام گسیختگی، دوگانگی ارزشی و پوچ‌گرایی در اهداف خود شده است، نجات داده و در مسیر تکامل و پویایی هدایت کند.

به گفته این استاد حوزه علمیه، اگر انسان بتواند گفتار، کردار و پندار خود در حوزه‌های فردی و اجتماعی را با قوانین و دستورات دینی هماهنگ کند، به رستگاری حقیقی نائل می آید.

حجت الاسلام قهرمانی تصریح کرد: در عصری که انسان راه را از بیراهه گم کرده و دچار کج اندیشی ها و کج رفتاری می شود، کلام خداوند در قرآن کریم بهترین راهگشا و روشنی بخش مسیر خواهد بود.

امام جمعه میاندوآب در ادامه خاطرنشان کرد: ایمان و اعتقادات همیشه از ارزش‌های انسانی صیانت کرده و موتور محرکه فرد به سمت تعالی است و کسی از مؤلفه‌های ایمان، اعتقاد و باور به خداوند برخوردار است، در برابر ناملایمات و سختی‌ها و حوادث تلخ و شرین صابر و شاکر پروردگار است.

حجت الاسلام قهرمانی، با تأکید براین که ایمان قلعه مستحکم برای مؤمن است، اضافه کرد: انسان با تقویت ایمان خود به یگانه معبود هستی و اقرار به بندگی خداوند مانند کوه‌های استواری است که تندبادهای سخت هم نمی تواند آن را از پای درآورد و آرامش، وعده خداوند برای بندگان مؤمن است.

این مقام مسؤول شکل‌گیری هویت‌های جمعی در حکومت اسلامی، ایجاد همبستگی و نظام‌مند‌شدن رفتارها در میان تشکل‌ها‌ را از کارکردهای دین عنوان کرد و گفت: هر قدر در مجموعه ای پایبندی به دین و ارزش‌های ان بیشتر باشد مجموعه آسان‌تر می‌تواند در جهت پویایی و تکامل گام بردارد.

مدیر استانی حوزه‌های علمیه در ادامه برگزاری نمازهای جماعات و جمعه را نمونه‌ای عینی شکل گیری هویت‌های جمعی در کانون دینداری دانست./936/ت302/س
ارسال نظرات