۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۱۱۱۹۲
پژوهشگر قرآنی:

اخلاق مرز بین انسان و دیگر موجودات است

خبرگزاری رسا ـ نشست قرآن‌پژوهی مبانی اخلاق در قرآن در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
اخلاق اسلامي/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست قرآن پژوهی مبانی اخلاق در قرآن، شنبه، 29 مرداد‌ماه در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی، پژوهشگر معارف قرآنی با اشاره به این که عده ای قائل هستند انسان به جهت اجتماعی بودن و برای ارتباط با دیگران نیاز به اخلاق دارد، اظهار داشت: طبق قرآن نیاز انسان به اخلاق به فطرت و سرشت او بر می گردد.

وی در با بیان این که اخلاق مقوم انسانیت است که چگونه زیستن را به بشر یاد می دهد، ابراز داشت: اخلاق مرز بین انسان و سایر موجودات است.

این محقق قرآنی بیان داشت: امروز در جهانی که همانند یک دهکده شده است و همگان از افکار دیگران مطلع می شوند و این دنیا رو به بد اخلاقی حرکت می کند ضرورت طرح مباحث اخلاقی بسیار روشن است.

وی در ادامه با اشاره به این که گفتمان های اخلاق امروز با گذشته متفاوت شده است، ابراز داشت: برای ارائه اخلاق به جهان نیازمند به یک گفتمان جدید هستیم.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به بی اخلاقی های انتخاباتی گفت: اخلاق در جامعه ما از اولویت خارج شده است؛ بنابر این دچار یک مرگ اخلاقی در جامعه شده‌ایم.

وی تقویت و تثبیت اخلاق در شش هزار و اندی آیه های قرآن و تایید روایات به مساله جایگاه اخلاق در قرآن نشانگر جایگاه ویژه اخلاق در قرآن است.

این مبلغ معارف دینی با اشاره به این که با وجود اندیشه های رسول اکرم(ص) اخلاق پیامبر رمز موفقیت ایشان معرفی شده است، خاطرنشان کرد: اخلاق زبان مشترک بین انسان‌ها است که امام زمان(ع) نیز با وحدت اخلاقی، جامعه ایده ال را می‌سازند.

این محقق معارف قرآنی مجموعه فضایل و رذایل، مجموعه از فضایل، ریشه‌شدن و ملکه‌شدن رفتار ملکه شدن حالات و رفتار را از تعاریف اصطلاحی اخلاق معرفی کرد و گفت: غربی ها به خاطر فضای محبت مسیحی تحریف شده اخلاقی که مبارز با ظلم و ستم را داشته باشد را مطرح نمی کنند که این با مبانی اخلاق قرآنی در تضاد است.

حجت الاسلام حسینی نظریه وجدانی کانت، منفعت شخصی، لذت طلبی، عشق به هستی، قراداد‌های اجتماعی، ترس و ضعف و فطرت پرستشگری انسان را از عوامل انگیزشی شدن به اخلاق برشمرد و گفت: نظریه آخر قرآنی است زیرا که اخلاق بدون توحید یک اخلاق حقیقی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزاره های اخلاقی در جوامع غربی سبقه حقوقی پیدا کرده است و رعایت آن از باب رعایت اخلاق نیست و بلکه براساس منفعت شخصی این‌گونه روابط تنظیم می‌شود./921/پ203/س
ارسال نظرات