ماجرای گفتوگوی آیتالله سبحانی با متولی مسجد الحرام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان و در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد با ارائه تفسیری از سوره منافقون به شبهه ارتباط تقیه با نفاق پاسخ گفت.
وی با اشاره به تاریخچه نفاق در مدینه اظهار داشت: زمانی که پیامبر اکرم(ص) در حال حیات بود، حزب نفاق تحرک داشت و با کارشکنی اسرار مسلمانان را به مشرکان میرساند، اما با رحلت پیامبر، در تاریخ دیگر خبری از منافقان آن زمان نیست.
عدم انعکاس فعالیت منافقان پس از رحلت پیامبر بررسی شود
این مرجع تقلید بررسی عدم انعکاس فعالیت منافقان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را ضروری دانست و گفت: محققان بررسی کنند که این عدم انعکاس ناشی از فروپاشی منافقان بوده است یا اینکه حزب نفاق آمال و آرزوهای خود را در خلافت ظاهری مشخص دید و کارشکنی نکرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی اشتباه میکنند و میگویند تقیه شاخهای از نفاق است، در پاسخ به این شبهه ابراز داشت: این افراد در گفتار خود تصریح میکنند که منافق کسی است که قلبش با زبانش یکی نباشد و فردی هم که تقیه میکند، قلبش با زبانش یکی نیست.
حضرت آیتالله سبحانی ادامه داد: تقیه ضد نفاق است و کسانی که بخواهند تقیه را از شاخههای نفاق بشمارند، از معنای اصلی نفاق غافل هستند؛ براساس لغت عرب هم منافق کسی است که مانند موش صحرایی از دری وارد و از در دیگر خارج شود.
وی به اصطلاح قرآن کریم درباره نفاق اشاره و تصریح کرد: کسانی که در باطن کافر اما در زبان مسلمان باشند، منافق هستند، اما کسی که تقیه میکند در باطن مسلمان و پیرو اسلام بوده و در ظاهر آن را کتمان میکند.
ملاک تقیه مصادره حریتها و آزادیها است
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه تقیه ضد نفاق و آن را از اجسام منافق شمردن اشتباه است، در پاسخ به برخی که میگویند شیعیان با سجده بر فرش در مسجدالحرام تقیه میکنند؛ در حالی که تقیه مسلمان بر کافر صحیح است، ملاک هر دو را یکی دانست.
وی تصریح کرد: در هر کشوری که آزادی مصادره شود و نگذارند افراد طبق مذهب خود عمل کنند و تنها بگویند که بر فقه امام احمد عمل شود؛ مؤمنان ناچار به تقیه و سجده بر فرش هستند.
حضرت آیتالله سبحانی در تبیین بهتر این موضوع به دیدار چند سال پیش خود با شیخ صالح عبدالرحمن، متولی کل مسجدالحرام اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم بر زمین سجده کنیم، از وی خواستم که بین فرشهای مدینه کمی فاصله بیاندازند.
وی افزود: به وی گفتم در مذهب ما باید سجده بر خاک و سنگ باشد؛ در حالیکه فرشهای مدینه را تنگ هم چسباندهاند و نمیتوانیم بر زمین سجده کنیم، این فرشها را کمی فاصله دهید تا بتوانیم بر سنگ سجده کنیم.
این مرجع تقلید ادامه داد: شیخ صالح گفت که امام خمینی(ره) اجازه داده که شما بر فرشها سجده کنید که در پاسخ وی گفتم صحیح است ایشان به این موضوع امر کردهاند، اما به آن سبب است که شما اجازه نمیدهید.
حضرت آیتالله سبحانی تصریح کرد: گفتم اگر شما اجازه دهید ما بر زمین و بر ریگها سجده کنیم، حضرت امام(ره) هرگز ما را از آن منع نمیکرد؛ چون شما اجازه نمیدهید و وحدت مسلمانان در حج مهم است، فرمودهاند بر همینها سجده کنید.
وی با بیان اینکه تقیه از مسلمان هم ملاک تقیه است و میزان آن مصادره حریتها و آزادیها است، افزود: در این تقیه اگر گناهی باشد بر گروهی است که آزادی را مصادره کردهاند نه بر کسانی که از روی ناچاری، تقیه میکنند که اگر اجازه میداد همه مردم بر طبق مذهب خود عمل میکردند.
سپر منافقان برای رهایی از بلاها تظاهر به اسلام است
این مرجع تقلید در ادامه تفسیر سوره منافقون با بیان اینکه هر سورهای یک روح خاصی دارد و روح سوره منافقون بیآبرو کردن منافقان است، اظهار داشت: در پایان این سوره مبارکه امر به نفاق شده است که هرگز منافقان انفاق نمیکردند.
وی با بیان اینکه منافقان برای رهایی از خطر، شعار اسلامی سر میدهند و در اوایل انقلاب هم برای فریب و گمراه کردن مردم شعار میدادند، گفت: شعار منافقان سپری است که برای رهایی از بلاها اتخاذ میکنند؛ آنان در برابر بلاها سپری دارند و سپرشان تظاهر به اسلام است. /920/پ202/ج