۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۱۱۴۶۴
آیت الله مکارم شیرازی:

ادعای عدالت صحابه پیامبر نادرست است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ادعای عدالت صحابه پیامبر گرامی اسلام از سوی اهل سنت را رد کرد و با اشاره به نکاتی از قرآن کریم در این خصوص، گفت: ما به هیچ کس و مقدسات هیچ جمعیتی اهانت نمی کنیم ما قضاوت می کنیم و اگر رابطه مکتبی صحابه با پیامبر قطع شود نمی توان چنین ادعایی را مطرح کرد.
نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه جلسه تفسیر قرآن کریم که با موضوع انبیای الهی در قرآن کریم برگزار شد، تصریح کرد: انسان ها دو نوع پیوند مادی و جسمانی و معنوی و روحانی با هم دارند و دین مبین اسلام به هر دو جنبه اهمیت می دهد.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه دین مبین اسلام و قرآن کریم به همه مسائل نگاه جامع دارد، احترام به پدر و مادر را یکی از مهم ترین تاکیدات و آموزه های قرآنی دانست.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی پدر و مادرها پیر می شوند و از کار می افتند نیاز به محبت دارند، اما متاسفانه دنیای امروز قلم قرمز روی این مساله کشیده و فرزندان زمانی که سن والدین شان بالا می رود آنها را به خانه سالمندان که در واقع فراموش خانه است می فرستند و گاهی ماه ها به آنها سر هم نمی زنند.

وی گفت: قرآن کریم حتی اُف گفتن به والدین را مذمت و سرزنش می کند و نباید نازک تر از گل به آنها گفت و کمترین اهانت و داد زدن سر آنها سزاوار نیست، بلکه باید با آنها محترمانه برخورد کرد و همواره در برابر آنها متواضع بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: والدین زمانی که به سن پیری و کهنسالی رسیدند بیشتر نیاز به سرکشی، حمایت و محبت دارند، فرزندان و جوانان باید زحمات بی شائبه ای که والدین برای آنها کشیده اند را پاسخ دهند.

این مرجع تقلید ضمن توصیه هایی به نسل جوان تصریح کرد: فرزندانی که به پدر و مادر احترام نمی گذارند، یقین داشته باشند در کهنسالی فرزندان شان بدتر از این را سرشان خواهند آورد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: اما اگر فرزند پیوند معنوی را برید و در صف گناهکاران قرار گرفت، قرآن کریم در اینجا می فرماید رابطه جسمانی تاثیر خود را از دست خواهد داد، نوح نبی نیز به فرزند خود علاقه داشت اما با توجه به این که صف خود را جدا کرده بود دیگر اهل او به شمار نمی رفت.

وی در ادامه با اشاره به روایاتی از پیامبر(ص) تاکید کرد: کسانی که جنس تقلبی به مردم بفروشند و در معامله «غش» و تقلب کنند مسلمان نیستند هرچند اگر بارها به زیارت خانه خدا رفته باشند.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به روایتی و با بیان اینکه کسی که به مردم ظلم کند از شیعیان نیست، اظهار داشت: شیعه شدن شرایط بسیار دارد، ادعا کردن و توسلات خوب است، اما کافی نیست و بایدها و نبایدهای بسیاری را باید مراعات کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایت دیگری افزود: امام معصوم می فرماید کسی که مال مردم را بخورد از دوستان ما نیست، اگر می خواهیم شیعه علی(ع) باشیم و در کنار حوض کوثر از دست مبارک ایشان سیراب شویم باید این شرایط را رعایت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به استدلال هایی، ادعای اهل سنت در رابطه با عدالت صحابه پیامبر گرامی اسلام را رد کرد و گفت: اینها می گویند همه صحابه پیامبر(ص) عادل هستند، هر کس می خواهد باشد و نمی شود نازک تر از گل به آنها گفت. ما در اینجا یک بحث منطقی و علمی با برادران اهل سنت مطرح می کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بیاییم به داستان حضرت نوح نگاه کنیم، ابراز داشت: اگر کسانی پیوندشان را از پیامبر(ص) بریدند آیا عادل هستند؟ صحابه سه دسته هستند، دسته نخست گروهی که در زمان پیامبر خوب بودند و بعد نیز در خط مستقیم حرکت کردند از جمله ابوذرها، سلمان ها و مقدادها و ما به همه اینها احترام می گذاریم.

وی افزود: دسته دوم آنهایی هستند که در زمان پیامبر(ص) نیز با ایشان نبودند مثل منافقان که سوره منافقون درباره آنها نازل شده است و در آیات متعددی از سوره های مختلف قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به اهل سنت اظهار داشت: یعنی شما منافقان را عادل می دانید، تقلید و تعصب را کنار بگذارید، سوره منافقون را نمی شود انکار کرد، اینها هم صحابه پیامبر(ص) بودند اما آیا واقعا عادل هستند، باید بدون تعصب و با انصاف با این مسائل برخورد کرد.

این مرجع تقلید گفت: گروه دیگر از صحابه کسانی هستند که در زمان پیامبر(ص) خوب بودند اما بعد از ایشان بد شدند. در کتب شما این مطلب وجود دارد که افراد متعددی بودند که بعد از پیامبر شراب خوردند و عمر به آنها حد شرب خمر زد،، آیا به عقیده شما اینها عادل هستند؟

این مرجع تقلید ابراز داشت: یکی از صحابه پیامبر به نام ثمره بن جندب در باغی درخت نخلی داشت و بدون اجازه وارد باغ انصاری می شد، به او گفتند موقع داخل شدن به باغ اجازه بگیر و یا الله بگو، اما این فرد اعتنایی نمی کرد، از او به پیامبر شکایت کردند، حضرت به ایشان گفتند چرا اجازه نمی گیری، گفت من مالکم و اجازه نمی گیرم، پیامبر به او پیشنهادهای متعددی کرد که این نخل را واگذار کند اما این فرد لجوج قبول نکرد و سر آخر پیامبر گفت بروید نخل او را بکنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: این فرد مطابق کتب اهل سنت، بعد از پیامبر(ص) که زیاد والی عراق شده بود و این فرد را والی بصره کرد، با مخالفان مبارزه کرد و هشت هزار نفر را کشت، به او گفتند این همه نفر را کشتی آیا احساس ناراحتی نکردی؟ گفت نه و اگر هشت هزار نفر دیگر هم بکشم چنین احساسی ندارم.

وی خطاب به اهل سنت تصریح کرد: شما به این گونه آدم جسور می گویید عادل است، بیایید روی حساب و کتاب حرف بزنید و بین خوب و بدها تفکیک کنید. همین فرد در زمان معاویه مامور شد که حدیثی بر ضد حضرت علی(ع) و به نفع ابن ملجم جعل کند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: ما به هیچ کس و مقدسات هیچ جمیعتی اهانت نمی کنیم ما قضاوت می کنیم نه اهانت، صحابه اگر رابطه مکتبی شان قطع شد، قطع می شوند. این  سخن قرآنی است ما بر خلاف قرآن نمی توانیم چیزی بگوییم.

همگان پرشور در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان سخنان خود با اشاره به روز جهانی قدس، همگان را به حضور پرشور در راهپیمایی دعوت کرد و خطاب به حاضران گفت: همه شما بدون استثنا در این برنامه بسیار مفید، مؤثر و کارساز شرکت کنید، ما هم در راهپیمایی شرکت می کنیم و یقین داریم که این حرکت تزلزلی در ارکان دشمن ایجاد می کند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات