۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۶۰۱

گزارشی از همایش استفاده از ظرفیت روحانیت در پیشگیری از وقوع جرم

خبرگزاری رسا ـ همایش استفاده از ظرفیت روحانیت و ائمه جماعات در مقوله پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری آذربایجان غربی برگزار شد.
اعزام مبلغ همايش استفاده از ظرفيت روحانيت در پيشگيري از وقوع جرم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سید محمدعلی موسوی، رییس شورای قضایی استان آذربایجان غربی، شب گذشته در همایش استفاده از ظرفیت روحانیت و ائمه جماعت در مقوله پیشگیری از وقوع جرم در سالن ولایت دادگستری کل استان آذربایجان غربی افزود: متاسفانه در کشور ما در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در گذشته به صورت عملی کار چندانی صورت نگرفته و در ‏عرصه نظری نیز با فقر کار پژوهشی بومی منطبق بر ارزش‌های دینی و ملی روبه‌رو بوده‌ایم.

حجت الاسلام موسوی افزود: فضای خوبی برای همکاری در جهت پیشگیری از وقوع ‏جرم بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان حاکم است‏.

رییس شورای قضائی استان آذربایجان غربی در این جلسه با تاکید بر وحدت و همدلی و مشارکت همه دستگاه‌ها در سطح استان گفت: ‏باید با وحدت و هوشیاری در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنیم و نقشه های استکبار جهانی را ‏در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب کنیم.‏

این مقام مسؤول ادامه داد: پلیس و دادسرا به تنهایی توانایی کاهش و جلوگیری از جرم را ندارند مگر این‌که خود مردم و خانواده ها همکاری بکنند و در این بین روحانیت است که با جایگاه ویژه خود و نفوذی که در بین اقشار مختلف مردم دارد می تواند وارد عمل شده و با ارشادات خود جامعه را به سمت ساحل امن هدایت کند.

حجت الاسلام موسوی افزود: پیشگیری همان امر به معروف و نهی از منکر است و افرادی که می خواهند در این وادی وارد بشوند خودشان باید مسلح به علمی باشند که بتوانند این وظیفه را به خوبی انجام بدهند و چه کسی بهتر از روحانیت؟
 
وی گفت: روحانیون باید با استفاده از قدرت و جایگاه خود یک محیط دینی را در جامعه ایجاد بکنند تا عرصه برای افراد ناباب و شرور تنگ شود.

رییس شورای قضایی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه با ایستادگی در برابر بی دینی ها و شرارتها می توان شاهد جامعه امن بود، گفت: مسئولان و روحانیون در این رابطه بیشترین نقش را دارند.

فاصله از ارزش‌های دینی عامل اصلی وقوع جرم

امامعلی بقایی، دادستان عمومی و انقلاب ارومیه به عنوان سخنران دیگر این مراسم اظهار داشت: روحانیون به عنوان پر نفوذترین قشر در میان خانواده ها می توانند نقش مؤثری را در راستای ارشاد و هدایت خانواده ها داشته باشند.

وی با اشاره به نقش کلیدی خانواده ها در پیشگیری از جرم تاکید کرد: اگر خانواده ها هدایت دینی شده و اخلاق را سرلوحه زندگی خود قرار دهند عمده جرایمی که از خشونت ناشی می شود، کاهش می یابد.

این مقام قضائی اظهار داشت: بهترین و مؤثرترین راه در پیشگیری گسترش معنویت و اخلاق است و نقش در دین بسیار زیاد و موثر می باشد.

بقایی افزود: مهم‌ترین دلیل افزایش جرم فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و اخلاقیات است و بدون همکاری روحانیت پیشگیری امکان پذیر نیست.

وی در پایان گفت: روحانیت می تواند با استفاده از فضای مسجد و منبر خانواده ها را با اثرات سوء و همچنین حرام بودن استفاده از مشروبات آشنا کنند.

محور اصلی دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است

در ادامه مراسم ماموستا عبدالقادر بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به تاکید قرآن و سنت پیامبر پیشگیری از وقوع جرم گفت: امر به معروف و نهی از منکر محور اصلی دین اسلام است و به همین دلیل نیز امت حضرت محمد(ص) بهترین امتها انتخاب شده است.

ترویج بی بند و باری هدف اصلی دشمن نابودی ارزشهای دینی

راحلی، رییس مرکز بزرگ اسلامی آذربایجان غربی نیز اظهار داشت با بیان اینکه استکبار جهانی در تلاش است تا با رواج بی بند و باری و محرمات و از بین بردن ارزش‌های دینی ما را از درون به نابودی برساند، اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند هزینه‌ها را بسیار کم کرده و کشور را در بسیاری از موارد نجات دهد.

وی با ابراز تاسف گفت: امروز در جامعه شاهد مورادی هستیم که نشان می دهد در وظیفه ارشاد خود کوتاهی کرده ایم.

راحلی با تاکید بر افزایش دامنه تبلیغات در ارتباط با ترک محرمات افزود: باید با شناساندن جاذبه های حرام در راستای دفع آنها تلاش کنیم./936/ت301/س
ارسال نظرات