۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۱۱۷۵۷
دست دعا(28)؛

خدایا؛ بهره ام را از انجام مستحبات و نوافل سرشار کن!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه اظهار داشت: برخی واجبات چنان به مستحبات پیچیده شده است که گویا انجام واجب بدون اتیان مستحب امکان پذیر نیست.
دعا


حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این روز از خداوند درخواست می کنیم سهم وافری از نافله ها و عبادات به ما عنایت کند و مارا در به یاد آوردن مسائل اکرام نماید و در این روز مارا به به گونه ای، به سوی خود نزدیک فرماید.

وی بیان داشت: دین اسلام در کنار واجبات که تکالیف الزام آوری برای مکلف است، عباداتی را به صورت مستحبی وضع کرده است که مسلمان با آنها رشد معنوی خود را افزون می کند لکن برخی واجبات چنان به مستحبات پیچیده شده است که گویا انجام واجب بدون اتیان مستحب امکان پذیر نیست.

این محقق علوم اسلامی، گفت: در زمان شیخ عبدالکریم حائری یزدی که رضا شاه عزاداری را ممنوع اعلام کرده بود فردی می خواست این امر را کم اهمیت جلوه دهد، شیخ عبدالکریم ناراحت شد و گفت عزاداری اباعبدالله مستحبی است که اقامه هزاران واجب در آن نهفته است.

وی با اشاره به این که رفتن به مسجد امر مستحبی است که موجب اقامه نماز در جامعه می‌شود بیان داشت: بر اساس آیه «ان الحسنات یذهبن السیئات» مستحبات از جمله حسناتی است که گناهان رااز بین می‌برد.

وی با بیان روایتی از کتاب میزان الحکمه که بر اساس آن خداوند گناهان زنی که به حیوان تشنه ای آب داد را بخشید اظهار داشت: ما در انجام واجبات دچار نقص هستیم و عباداتمان با کمبودهایی روبرو است که انجام مستحبات و نوافل جبران کننده عبادات خواهد بود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از فواید انجام اعمال مستحبی، تقرب به درگاه الهی است به عنوان مثال بر اساس آیه 79 سوره اسراء «من الیل فتجهد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا» نقش نماز شب در ارتقای مقام پیامبر اکرم(ص) به درگاه االهی تبیین شده است.

حجت الاسلام دیلمی در ادامه با اشاره به اینکه نماز شب یکی از برترین مستحبات است، گفت: باید تلاش کنیم تا این عمل از ما فوت نشود و حتی اگر شده در روز قضای آن را به جا بیاوریم.

وی ادامه داد: انجام نماز شب حتی اگر به یک رکعت هم باشد دارای ثمرات بسیاری است. نقل شده حضرت داوود گاهی یک رکعت نماز می خواند و البته همان یک رکعت در تمام شب طول می‌کشید.

این محقق حوزه علمیه اذعان داشت: در کتاب‌های سیره نقل شده که پیامبر اکرم(ص) همچون یک رزمنده می خوابید و در طول شب چند بار بلند می شد و نماز شب می‌خواند و گاه تمام طول شب را عبادت می کرد.

وی بیان داشت: نماز شب آنقدر ارزش دارد که نقل شده برخی از عالمان به هنگام خواب ماندن و قضای آن گریه می‌کردند، گفته شده شیخ عباس قمی برای این مساله اشک می ریخت و می گفت چه گناهی مرتکب شدم که نماز شبم قضا شد.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به آیات و روایات اسلامی به آثار نماز شب اشاره کرد و گفت: نماز شب قلب را نورانی، موجب شرافت مومن، زینت آخرت، حرکت در راه صالحان، ادا کننده دین، ضامن روزی، عامل ترس از آخرت و مایه امید به رحمت الهی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات