۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۹۹۳
آیت الله شبستری:

تدبیر و ایمن‌سازی وظیفه کارشناسان در برابر بلایای طبیعی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر افزایش اطلاعات و آگاهی‌های عمومی در برابر حوادث طبیعی گفت: ایمن‌سازی ساخت و سازهای شهری برای مقابله با بلایای طبیعی ضرورت دارد.
آيت الله شبستري   امام جمعه تبريز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در نخستین کنفرانس بین ‌المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل‌های فعال با تاکید بر اتخاذ سیاست های کارشناسانه برای مقابله با حوادث طبیعی اظهار داشت: سبک سازی سازه های ساختمانی، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در مناطق زلزله خیز، ایمن سازی معابر و پارک ها و همچنین انتقال زندان مرکزی تبریز به نقاط ایمن از اولویت و حساسیت های ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان
این‌که توسعه ساخت و سازهای درون شهری ارتباط مستقیم با افزایش آسیب ‌های ناشی از زلزله دارد، گفت: توسعه پنج برابری شهر تبریز به نسبت آخرین زلزله ویرانگر این شهر و همچنین میزان توسعه فضاهای شهری غیرهمگن موجب شده تا این شهر در برابر زلزله آسیب‌پذیرتر باشد.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر افزایش اطلاعات و آگاهی‌های عمومی در برابر زلزله تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم کابل‌های برق و قرارگرفتن شاهراه‌‌های ارتباطی بر روی خط گسل و همچنین عدم دسترسی سریع مردم برخی از مناطق با ایستگاه‌های آتش‌نشانی موجب افزایش ضریب خطر در برابر زلزله خواهد بود.

وی همچنین خواستار اقدامات ایمنی لازم در احداث متروی تبریز شد و خاطر‌نشان کرد: ایمن‌سازی ساختمان‌های اداری و امنیتی، ضرورت نگرش جدی در زمینه تحول در ساخت و ساز شهری را نشان می‌دهد.

آیت الله مجتهدشبستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید اظهار داشت: آیات و روایات متعدد، زلزله را از ‌نشانه‌های الهی می‌دانند، قرآن کریم در شش مورد به تبین زلزله پرداخته که عمده منظور این آیات زلزله بزرگ در آستانه قیامت است.

امام جمعه تبریز همچنین گفت: کسب فضائل معنوی و کرامات اخلاقی در ماه مبارک رمضان باید در دیگر ایام سال نیز حفظ شود./935/پ203/س
ارسال نظرات