آیتالله کریمی جهرمی:
دوستی با دشمنان خدا عمل انسان را تباه میکند
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کسی که با کفار، منافقان و بدعتگذاران در دین تعامل دارد و ادعای وحدت و پرستش خدا میکند، عملی از او پذیرفته نمیشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله علی کریمی جهرمی استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در مجتمع فرهنگی بهشت ایران گلپایگان، در نشست تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی به تبیین ویژگیهای فرد و جامعه توحیدی در نیایش، عبودیت و بندگی از منظر قرآن پرداخت.
آیتالله کریمی جهرمی در ابتدا به اهمیت توحید در میان معارف الهی اشاره کرد و افزود: هیچ یک از معارف الهی به اهمیت توحید نمیرسد و انسان بواسطه توحید از بقیه افراد متمایز میشود، قرآن برای اینکه این معنا را در جان انسانها نفوذ دهد با انواع بیانات به توحید پرداخته و آیات فراوانی را به این مطلب اختصاص داده است.
این استاد حوزه علمیه قم نقش «آیات التوحید» را در بیان وحدت پرستی و توجه افکار به ذات الهی مؤثر دانست و تصریح کرد: در میان این آیات «آیةالکرسی» شاخص است و آثار و برکات و معانی عالی و قابل دقتی دارد، امتیازی که این آیه دارد این است که با همین لفظ در زبان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آمده است.
وی به مضامین بلند «آیة الکرسی» و کتابهای مستقلی که گذشتگان و متأخران در باب این آیه نوشتهاند اشاره کرد و بیان داشت: نویسنده توانای مصری جاویش در کتاب «الاسلام دین الفطرة و الحریه» میگوید؛ دانشمند انگلیسی به تازه مسلمانی برخورد که از اسلام آوردنش به دنبال مطامع دنیوی و پست و مقام نبود و از روی تحقیق مسلمان شده بود، وی میگفت آیهای در قرآن است که از خواندن آن خسته نمیشوم و آیه را آنچنان توصیف کرد که بزرگان ادیان از ارائه چنین توصیفی راجع به ذات الهی ناتوانند.
آیتالله کریمی جهرمی به اهمیت «آیة الکرسی» نزد ائمه دین و پیشوایان دین و روایاتی در این باره اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) فرمود؛ من کسی را نمیبینم که اسلام را درک کرده باشد و در فضای اسلامی متولد شده باشد و تمام شب را بخوابد و این آیه را نخواند، اگر میدانستی در این آیه چه مطالبی نهفته است در هیچ حالتی آن را ترک نمیکردید، پیامبر خاتم(ص) فرمودند؛ آیة الکرسی از گنجی که زیر عرش الهی قرار داشت به من داده شد این آیه به هیچ پیامبری قبل از من اعطا نشده و از مختصات خاتمالانبیا است.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه یکی از نشانههای توحید را انقطاع و سازگارنبودن با هر نیرویی که در مقابل خدا مقاومت میکند برشمرد و اظهار کرد: این که هر کسی ادعای توحید و خدا پرستی کند؛ اما در عمل او هیچ نشانهای از یک انسان موحد دیده نشود و کسی که با هر فرقهای سازگار است نمیتواند خود را موحد بداند.
آیتالله کریمی جهرمی خاطر نشان کرد: کسی که با کفار و منافقان و بدعتگذاران در دین تعامل دارد و ادعای وحدت و پرستش خدا را دارد هرگز از او پذیرفته نمیشود، خداوند در قرآن میفرماید؛ نمییابید قومی را که ایمان به خدا و روز جزا داشته باشند و در عین حال دوستی کنند با کسانی که با خدا دشمنی دارند.
وی بر پیروی بندگان از انبیا الهی تأکید و به اسوه بودن حضرت ابراهیم(ع) در قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: خوشا به حال کسانی که از انسانی والا تبعیت کنند خدا میفرماید؛ آنها برای شما اسوه هستند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: درس مهم قرآن توحید است وگرنه چند رکعت نماز از عهده همه بر میآید، مهم ایناست که انسان با نماز و عبادتش به حالتی برسد که بتواند در برابر جمعیت کفار و منافقین بایستد.
آیتالله کریمی جهرمی علامت دیگر انسان موحد را ذکر و یادکردن خدا در هر حالی دانست و به آثار و نشانههای توحید اشاره کرد و گفت: صبر و توکل از آثار توحید است، مؤمنان باید به خدا توکل کنند همانگونه که پیامبران در برابر ظلم قومشان صبر و به خدا توکل می کردند.
گفتنی است، سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبههزدایی دینی که از 17 تیرماه در گلپایگان تا ابتدای ماه رمضان برگزار شده بود، شب گذشته مرحله دوم این نشستها آغاز شده که تا 21 شهریورماه ادامه خواهد داشت./927/پ202/س
ارسال نظرات