۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۱۲۲۰۱

مجموعه مسجد و مدرسه علمیه سید زنجان مرمت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مجموعه مدرسه و مسجد جامع معروف سید زنجان مرمت می شود.
مسجد جامع
یحیی نقی ‌زاده محجوب، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان اظهار داشت: مسجد مدرسه جامع(سید) زنجان، بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی شهر زنجان است که در بافت تاریخی زنجان واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بنای ارزشمند تاریخی توسط عبدالله میرزا دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و با الگوبرداری از شیوه شهرسازی رایج در گذشته، در کنار بازار قدیمی احداث و از لحاظ سبک معماری، بنایی قابل توجه محسوب می‌شود.

تقی زاده ادامه داد: مسجد جامع زنجان که تنها مسجد در میان مساجد شهر است که از الگوی معماری مساجد چهار ایوانی پیروی کرده و در ساخت آن ویژگی‌های معماری سنتی مساجد ایرانی مورد توجه قرار گرفته و مهم‌ترین کتیبه تاریخی مسجد؛ فرمانی است از فتحعلی شاه قاجار در خصوص احداث بنا که به خط ثلث در پای قوس ایوان جنوبی نگاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر‌نشان کرد: این مسجد تاریخی به‌دلیل پویایی و جامعیت، قرار گرفتن در بافت مرکزی شهر، وسعت فضا، رعایت اصول معماری و تزئینات زیبا، در دوره‌های مختلف تاریخی از سوی مردم به‌عنوان مسجد جامع شهر شناخته شده و با توجه به ارزش و اعتبار در ابعاد مذهبی، سیاسی و موقعیت اجتماعی و اهمیت آن، به ‌عنوان اثری تاریخی، حفاظت و نگهداری از این مسجد در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: قبل از احداث خیابان امام کنونی، سردرب این مسجد به فضای بازی که در مقابل دارالحکومه به‌عنوان میدان شهر مطرح بوده، اشراف داشته و هم اکنون نیز این سردرب، ورودی اصلی مسجد جامع محسوب می‌شود.

تقی زاده با اشاره به مرمت سردرب این بنای تاریخی اظهار داشت: مرمت مسجد سید به صورت مستقل در حال انجام است که به‌ علت وجود طرح بزرگ سبزه‌ میدان باید در نوع طراحی و اجرای این طرح دقت زیادی صرف شود تا همخوانی بصری این ورودی با طرح سبزه ‌میدان حفظ شود.

گفتنی است، مسجد جامع زنجان از ضلع غربی با بازار قیصریه، از ضلع شرقی با معبر موصوف به کوچه مسجد سید و از جبهه شمالی با خیابان امام و سبزه‌میدان در ارتباط است./935/پ202/س
ارسال نظرات