۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۱۲۲۴۸
امام جمعه اهر:

قیام 17 شهریور تجلی جایگاه مرجعیت در ایران بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی گفت: قیام خونین 17 شهریور سال 57 جایگاه مرجعیت و علمای مجاهد در ایران را نشان داد.
حجت الاسلام حاجي زاده، امام جمعه اهر
حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه سالروز قیام خونین 17 شهریور سال 1357 صورت گرفت، اظهار داشت: خون های به جوش آمده در میدان ژاله سابق از سر غیرت دینی بود که درخت انقلاب را آبیاری کرد و سقوط رژیم ستمشاهی را تسریع بخشید.

وی 17 شهریور را جلوه قدرت پایان ناپذیر ایمان در مردم مسلمان نظام اسلامی دانست و گفت: قیام خونین 17 شهریور سال 57 جایگاه مرجعیت و علمای مجاهد در ایران را نشان داد، چراکه روحانیت محور اتحاد و همدلی ملت ایران در مبارزه با ظلم و استکبار بوده و هستند.

امام جمعه اهر با بیان این که نقش مرجعیت و قدرت تأثیر ایشان از زمان میرزای شیرازی به دشمنان اسلام ثابت شد، گفت: استعمار پیر انگلیس و روسیه تزاری پس از تحریم استعمال تنباکو در زمان ناصر الدین شاه از سوی میرزای شیرازی، متوجه اهمیت نقش مراجع در فرهنگ شیعی شدند؛ از این رو برنامه های گسترده ای برای تضعیف مرجعیت شیعه آغاز کردند که تا امروز نیز ادامه دارد.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی افزود: نقل شده که مرحوم میرزای شیرازی پس از موفقیت فتوای تحریم تنباکو گریست و وقتی علت را جویا شدند گفت؛ دشمن اکنون متوجه قدرت روحانیت شد و مقابله سرسخت خود را با این قشر آغاز خواهد کرد.

حجت الاسلام حاجی زاده با بیان این که اساس کار دشمنان همواره حذف روحانیت و مرجعیت واحد تشیع است، افزود: مرجعیت به روز و قدرتمند رمز وحدت و اعتلای شیعیان است، موضوع اجتهاد و قدرت صدور احکام به روز، برای مراجع شیعه شرایطی را به وجود آورده که فقه شیعی همواره در حال پویایی و نوآوری باشد.

وی با اشاره به گسترش روز افزون اسلام به خصوص تشیع در عرصه جهانی گفت: همه مراکز علمی همچون حوزه و دانشگاه باید در تقویت جایگاه مرجعیت شیعه بکوشند، چرا که تشیع به پیش بینی تحلیلگران، قدرت آینده جهانی است که این جایگاه نیازمند رهبری قدرتمند است.

حجت الاسلام حاجی زاده با تاکید بر نقش کلیدی مرجعیت در دفاع از اسلام خاطرنشان کرد: مردم همواره از عالمان آگاه، متعهد، شجاع و ظلم ستیز حمایت می‌کنند، چنانچه در حادثه 19 دی قم، قیام 29 بهمن تبریز و 174 شهریور سال 57 حمایت همه جانبه خود از امام راحل را نشان دادند./935/ت302/س
ارسال نظرات