۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۱۲۴۰۷

مرمت مسجد علیشاه تبریز به پایان می رسد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی از پایان‌یافتن مرمت مسجد علیشاه تبریز خبر داد.
ارک مسجد عليشاه
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی درحاشیه بازدید از کارگاه مرمتی از مسجد علیشاه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بخش اصلی عملیات مرمتی ارک به پایان رسیده که داربست های فلزی ضلع جنوبی بنا باز خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از مرمتگران مجرب و کادر خبره و دلسوز، تمام تلاش خود را برای تحقق این وعده به کار گرفتیم و خوشبختانه، حدود 20 روز قبل از فرا رسیدن این موعد توانستیم مقدمات باز شدن داربست های مرمتی ارک تاریخی تبریز را فراهم سازیم.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، بیش از 12 سال از آغاز این مرحله از مرمت ارک تبریز می گذرد و در این مدت اقدامات زیادی برای استحکام بخشی، تقویت و ترمیم آسیب های وارد شده بر پیکره این بنا انجام گرفته است تا این یادگار ارزشمند دوران ایلخانی سرپا و استوار به دست نسلهای بعدی برسد.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی این اتفاق را خواسته دوست داران میراث فرهنگی استان دانست و گفت: باعث خرسندی است این بنای ارزشمند با شکل و شمایل واقعی و بدون سازه های فلزی که سالها آن را در بر گرفته بودند، میزبان بازدیدکنندگان می باشد.

محمدی در ادامه ضمن قدردانی از همکاری های بنیاد مصلای امام خمینی(ره) تبریز برای تسریع در روند مرمتی ارک علیشاه، ابراز امیدواری کرد تا با تسریع در روند تملک محوطه این بنای تاریخی و مصلی امام خمینی (ره)، زمینه برای حضور گردشگران و مردم شهر در محوطه مسجد علیشاه فراهم گردد، زیرا با ساخت مجموعه عظیم مصلی حضرت امام خمینی(ره) این دومجموعه مکمل هم شده اند و گردشگران بسیاری از هر دو مجموعه دیدن می کنند.

لازم به ذکر است، مسجد علیشاه از بناهای منحصر به فرد دوره ایلخانی در تبریز است و در دوره های مختلف از جمله زلزله ویرانگر سال 1193 که تبریز را با خاک یکسان کرد و همچنین در زمان حمله روس ها به تبریز متحمل صدمات فراوانی شد، اما به دلیل استحکام خاص بنا، بخشی از این مجموعه همچنان پابرجا باقی مانده است، اما بخشهای اصلی بنا از جمله گنبد بسیار بزرگ آن که گفته می شود بزرگترین گنبد آجری زمان خود بوده، در اثر زلزله فرو ریخته است./935/د103/س
ارسال نظرات