۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۱۲۴۱۴
آیت‌الله مکارم شیرازی:

وهابیان نام اسلام را در جهان لکه‌دار کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی متعصبان وهابی را پیرو تعلیمات اسلام ندانست و با بیان این‌که اسلام دین محبت، اخوت و دوستی است، گفت: وهابیان نام اسلام را در جهان لکه‌دار کرده‌اند.
آيت الله مکارم شيرازي ديدار جمعي از سردبيران و خبرنگاران کويتي با آيت الله مکارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در پاسخ به سؤال یکی از روزنامه‌نگاران کویت مبنی بر این‌که مراجع چه جایگاهی در برابر دولت و حکومت دارند، گفت: حوزه‌های علمیه و مراجع کاملاً مستقل هستند.

وی افزود: مراجع تقلید هیچ نیازی به دولت ندارند و آنان را حمایت هم می‌کنند، اما هر جا خلافی ببینند با صراحت تذکر می‌دهند و از آنجا که وابستگی خاصی ندارند، نظراتشان را با شجاعت بیان می‌کنند و چون این نظرات مشفقانه است، غالباً مؤثر واقع می‌شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤال دیگری، سلفی‌ها و وهابیان را به دو گروه معتدل و متعصب تقسیم کرد و گفت: گروه نخست حاضر به مناظره دینی و علمی هستند، نه آنان ما را تکفیر و نه ما آنان را تکفیر می‌کنیم.

وی با بیان این‌که اما گروه دوم مشکلی برای دنیای اسلام شده‌اند، افزود: این گروه متعصب نه تنها در حوزه‌های علمیه خود، بلکه در دبیرستان‌ها هم خون شیعیان را مباح می‌دانند و در یکی از کتاب‌های درسی نوشته‌اند که خون و مال زوّار قبور بر تمام مسلمانان حلال است.

این مرجع تقلید متعصبان وهابی را پیرو تعلیمات اسلام ندانست و با بیان این‌که اسلام دین محبت، اخوت و دوستی است و هرکسی دست دوستی بدهد، ما هم به آنها دست دوستی خواهیم داد، گفت: وهابیان نام اسلام را در جهان لکه‌دار کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه به واسطه افکار این گروه، مسلمانان به عنوان ارهابی و تروریست به جهانیان معرفی شده‌اند، اظهار داشت: باید به دنیا فهماند که اکثر مسلمانان طرفدار قانون و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه جهانیان هستند و نباید با عملکرد گروهی اندک، این ارتباط قطع شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که دین مبین اسلام به ما یاد داده است که با غیرمسلمانان دشمنی نکنیم، به آنان نیکی بورزیم و عدالت را درباره آنان رعایت کنیم، تصریح کرد: ما به این قانون پایبندیم و همه مسلمانان باید به این قانون پایبند باشند.

وی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از حضار در جلسه، اظهار داشت: آماده‌ایم هرکجا که هیأتی را برای تبلیغ اسلام می‌فرستیم، صحبتی از شیعه و سنی نباشد و تنها صحبت از اسلام باشد تا شاهد پیشرفت سریع اسلام در جهان باشیم.

این مرجع تقلید با بیان این‌که اگر در خارج از کشورهای اسلامی با هم جنگ داشته باشیم، نتیجه عکس خواهد داشت و در ترویج اسلام موفق نخواهیم بود، از فرد درخواست‌کننده خواست که این پیشنهاد را به دیگران هم بگوید تا در این مسیر حرکت کنند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات