۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۱۲۴۵۶
عصر امروز؛

مراسم چهلم آیت الله کوچه باغی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم گرامیداشت چهلمین روز ارتحال آیت الله محسن کوچه باغی(ره) امروز در مسجد آیت الله انگجی تبریز برگزار می شود.
تصاوير مرحوم آيت الله کوچه باغي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مجلس گرامیداشت چهلمین روز ارتحال آیت الله میرزا محسن کوچه باغی(ره)‌‌ از علمای برجسته منطقه آذربایجان امروز در مسجد آیت الله انگجی تبریز برگزار خواهد شد.

این مراسم از ساعت 17:30 تا 19:30 در مسجد آیت الله انگجی واقع در خیابان جمهوری اسلامی با حضور خانواده های معظم شهدا، ایثارگران، بازاریان، اصناف و کسبه و همچنین طلاب و روحانیان حوزه های علمیه تبریز برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، بیت آن مرحوم، حضرات آیات مجتهدشبستری، آل هاشم و یالقوز آغاجی و همچنین علما و وعاظ برجسته تبریز در اطلاعیه ای مشترک خواستار حضور پرشور مردم مؤمن، عالم پرور و متدین تبریز در این مراسم شدند.

گفتنی است، آیت الله ‌‌حاج میرزا محسن کوچه باغی در 22 ربیع الاول سال 1345 هـ.ق در خانواده‌ای روحانی در شهر تبریز دیده به جهان گشود. والد گرانقدرشان حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا عباسعلی کوچه باغی از علما و اتقیاء تبریز بود.

آن مرحوم از محاضر آیت الله بادکوبه‌ای، آیت الله میرزا باقر واعظ ویجویه‌ای و آیت الله شنب غازانی، آیت الله میرزا رضی زنوزی، آیت الله شیخ علی‌اکبر نحوی و آیت الله سید علی مولانا، آیت الله حجت ایروانی و آیت الله شهیدی بهره‌های معنوی فراوانی بردند و در زمره یکی از شاگردان برجسته آیت الله شهیدی در تبریز محسوب می‌‌شد.

وی با اجازه از استادشان آیت الله العظمی‌‌ خویی جهت عمامه‌گذاری به کربلا مشرف شدند و همزمان با ملبس شدن اولین اجازه اجتهادشان نیز از طرف آیت الله العظمی ‌‌میلانی صادر گردید، سپس ایشان به علت پاره‌ای از مشکلات خانوادگی به ایران بازگشتند و دوباره بعد از مرتفع شدن مشکلات و با فاصله چند ماهه عازم نجف شد.

پس از ورود به نجف اساتید وی‌ برایشان اجازه اجتهاد صادر نمودند و همه اساتید تماما بر اجتهاد ایشان تاکید می‌‌نمودند و مرقومه‌های مختلفی از تمامی ‌‌اساتیدشان صادر گردیده، اساتیدی چون آیت الله خویی، آیت الله حکیم، آیت الله حلی، آیت الله کاشف الغطاء و آیت الله عبدالهادی شیرازی و چندی دیگر که در نگارش اجازه اجتهاد کتبی بسیار دقیق و سخت‌گیر و ژرف‌نگر بودند به حدی که اجازات کتبی بزرگواران در طول حیات پربرکتشان، جز در حق معدودی از انبوه شاگردان صادر نشده است، نمونه‌هایی از آن‌ها در پیوست این بحث به چاپ رسیده و بسیار دیگری نیز وجود داشت که معظم‌له از پرداخت اضافی منع فرمود.

پس از گذشت سالیان دراز و پس از سال 1382 هـ.ق به علت مشکلات خانوادگی برای ایشان ایجاد شده بود به ایران بازگشتند و چه در نجف اشرف و چه در ایران به تدریس می‌‌پرداختند و در امر تدریس چنان متبحر بودند که بعد از کلاس آیت الله خوی برای طلاب جلسات رفع اشکال قرار می‌‌داد و چون با استادشان همزبان بودند برخی مطالب که از طرف استاد به ترکی مطرح می‌‌شد و طلاب دچار مشکل می‌‌شدند را توضیح می‌‌دادند و استاد نیز افراد را به ایشان ارجاع می‌‌داد.

از اساتید آن مرحوم می توان به آیت الله میرزا باقر واعظ ویجویه‌ای، آقای شیخ علی‌اکبر نحوی، آیت الله شیخ حسین شنب غازانی، آیت الله حاج سید علی مولانا، آیت الله حاج سید مرتضی خسروشاهی، آیت الله حاج سید حسن انگجی، آیت الله حاج میر حجت و آیت الله العظمی‌‌ حاج میرزا فتاح شهیدی و در مدت اقامت غیر مدام در نجف به حضرات آیات عظام سید محسن حکیم، سید عبدالهادی شیرازی، سید محمود شاهرودی، سید هادی میلانی، سید ابوالقاسم خوئی و آیت الله شیخ حسین حلی اشاره کرد.

حضرات آیات عظام حکیم، خوئی، شاهرودی، سید حسن انگجی، سید محمد بادکوبه ای، سید محمدرضا گلپایگانی، مرعشی نجفی، آغا بزرگ طهرانی از مشایخ اجازه آن فقیه فقید بودند.

از آثار مکتوب به یادگار مانده از آیت الله کوچه باغی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ادعیه اعمال حج؛
2. ادعیه نماز شب؛
3. تصحیح کتاب مکاسب با حاشیه مرحوم آیت الله شهیدی؛
4. تصحیح بصائر الدرجات با تجدید طبع؛
5. اعمال حج و مدینه؛
6. شفیع المذنبین؛
7. اجوبه الاستفتائات/ جلد 1؛
8. حاشیه بر عروه؛
9. البرهان علی وجود صاحب الزمان (عج)

گفتنی است، آن عالم فرزانه و فقیه اهل بیت (ع) در سن 85 سالگی پس از عمری خدمت به مکتب تشیع یازدهم مرداد امسال برابر با اول ماه مبارک رمضان 1432 دارفانی را وداع گفت./935/پ203/س

ارسال نظرات