۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۱۲۵۴۷
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

تبیین نظریه‌های فقه حکومتی و ورود آن به چرخه تصمیم گیری ضروری است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه، پرداختن حوزه به مسائل حکومتی و سیاسی به عنوان عقبه فکری نظام را از ضروریات خواند و اظهار داشت: تبیین نظریه های فقه حکومتی و ورود آن به چرخه تصمیم گیری کشور بسیار مهم است و همه حوزویان باید در زمینه تحقق آن تلاش کنند.
اولين اجلاسيه مديران و معاونان پژوهشي المصطفي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه، امروز در نخستین اجلاس مدیران و معاونان پژوهشی جامعه المصطفی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری گفت: پرداختن حوزه به مسائل حکومتی و سیاسی به عنوان عقبه فکری نظام از ضروریات است.

وی این توصیه رهبر معظم انقلاب را برای تمام حوزه های علمیه لازم الاجرا دانست و افزود: تبیین نظریه های فقه حکومتی و ورود آن به چرخه تصمیم گیری کشور بسیار مهم است و همه حوزویان باید در زمینه تحقق آن تلاش کنند.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری  صدور عقاید و نظریات فرا مذهبی اسلام به دیگر کشورها را واجب خواند و گفت: تبیین و توسعه این نظریات موجب ایجاد تمدن جدیدی در عرصه بین المللی خواهد شد که جامعه المصطفی می تواند در این زمینه نقش به سزایی ایفا کند.

وی ضمن تبریک پیشرفت موج بیداری به ویژه در شاخ آفریقا افزود: درباره علل پیدایش جریانات اخیر کشور های اسلامی، کارشناسان دنیا نظریات متفاوتی دارند. تسخیر لانه جاسوسی مصر مهر تاییدی بر نظریه مقام معظم رهبری در مورد بیداری اسلامی است و معلوم شد که همه این حرکت ها طبق فرمایش ایشان ریشه در اسلام خواهی جوامع اسلامی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصرف سفارت رژیم صهیونستی توسط مردم مصر را نشانه ریشه دار بودن بیداری اسلامی دانست و گفت: برای کمک رسانی معرفتی به این خیزش های اسلامی باید کار فکری کرد و تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود علم و پژوهش را روح و جان تمام فعالیت های جامعه المصطفی دانست و ادامه داد: امروز جامعه المصطفی سرمایه های بزرگی در اختیار دارد که درحوزه دینی در طول تاریخ شیعه وجود نداشته و ندارد. با بررسی این توانایی های بالقوه در می یابیم که مسؤولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان نقاط قوت جامعه المصطفی گفت: تنوع ملّیتی و زبانی، وجود حدود 150 رشته و گرایش متنوع آموزشی در سطح تحصیلات تکمیلی، برگزاری 20 دوره آموزشی درمقطع دکترا، ایجاد 100 گروه و دبیر پژوهش، وجود بیش از 50 انجمن پژوهشی و بیش از 50 قرارداد و تفاهم نامه در بخش های پژوهشی را از ظرفیت های بالقوه این مرکز برشمرد.

وی افزود: 3000 پایان نامه داریم که سالیانه حدود 100 الی 200 عنوان نیز بر آن افزوده می شود، تعداد زیادی موسسه به دست فارغ التحصیلان جامعه المصطفی تاسیس شده است که قصد داریم با آنها همکاری و تعامل داشته باشیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه افزایش بوجه را نسبت به سال های اولیه تاسیس، چشم گیر خواند و گفت: ما توانایی داریم که سالانه 100 همایش برگزار کنیم و تا کنون حدود 8000 اثر محققان ما تولید کرده اند.

وی در پایان سیاست های کلی جامعه المصطفی را در بخش پژوهش تبیین کرد و اظهار داشت: تولید اندیشه و فکر دینی و نشر آنها از وظایف مهم تعیین شده در اساس نامه است که بار اصلی آن به دوش معاونت های پژوهشی است./928/پ202/ص
ارسال نظرات