۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۱۲۶۰۹
از سوی آیت الله شفیعی؛

شاخص‌ها و آسیب‌های بانکداری اسلامی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شفیعی در دیدار با رییس و کارمندان مؤسسه مالی و اعتباری صالحین خوزستان، آسیب‌ها و شاخص‌های بانکداری اسلامی را تشریح کرد.
آيت الله شفيعي ديدار رييس و کارمندان مؤسسه اعتباري صالحين با آيت الله شفيعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، امروز در دیدار رییس و کارمندان مؤسسه مالی و اعتباری صالحین با تأکید بر این که در عصر جاهلیت مسئله ربا و سود وجود داشته است، اظهار داشت: در آن دوران سود را افزون بر سود از شخص می گرفتند یعنی این که وقتی پولی را برای مدت معینی قرض می دهند و شخصی که پول را گرفته طبق زمان معین آن پول را پرداخت نکرده، افزون بر سود مبلغ، از شخص پول می گرفتند.

وی با بیان این که مکتب اسلام به شدت با مسأله رباخواری مبارزه کرده است، اذعان داشت: علت مخالفت اسلام با رباخواری تبعات زشت و مفاسد ناپسندی است که بر مسئله رباخواری حاکم می شود. عدم وجود فعالیت بدنی در مسأله رباخواری یکی از مفاسد این عرصه تلقی می شود؛ چراکه در رباخواری فقط مسأله پول و سود مطرح است.

عدم موفقیت معاملات بر پایه رباخواری

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که معاملاتی که برپایه رباخواری صورت می گیرد هیچ گاه دارای موفقیتی نبوده است، ابراز داشت: معاملاتی که با قصد پول خوری و کلاهبرداری از مردم صورت پذیرد، همواره محکوم به شکست خواهد بود. خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم وعده داده که ربا را قلع و قمع و برکات و کارهای خیر را جایگزین آن می کند.

وی تصریح کرد: گفتن کلماتی مانند نمی دانستم و خبر نداشتم آثار وضعی ربا را از بین نمی برد و شخصی که این عمل ناپسند را انجام داد باید پای تبعات ناشی از آن بنشیند.

مبارزه با رباخواری و متمرکزکردن بانکداری اسلامی رویکرد اصلی انقلاب اسلامی

آیت الله شفیعی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مبارزه با رباخواری و متمرکزکردن بانکداری اسلامی را یکی از رویکردهای اصلی انقلاب اسلامی دانست و گفت: برخی علما و فقها با دریافت هزینه دیر کرد و ترخیص در بانک ها مخالفت کرده اند ولی در هر صورت بانکداری اسلامی، قانونی است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

وی با بیان این که سیستم اقتصادی ایران در گذشته، اقتصاد کاپیتالیستی بوده است، ابراز داشت: خارج کردن سیستم اقتصادی ایران از از رباخواری کاری مشکل و بسیار دشوار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر این که هدف اصلی تأسیس مؤسسات اعتباری و بانک های متعدد در نظام بانکی ایران، مبارزه با رباخواری است، یادآور شد: همه بانک ها تأسیس شده اند که طرح و رویکردهای دینی و اسلامی را در نظام بانکی ایران پیاده کنند که در آن شکی نیست؛ چراکه ملت و کارمندان ایرانی مسلمان و تابع ولایت فقیه و رهبری هستند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین(ع)، اذعان داشت: حضرت هر روز صبح در گوشه ای از بازار در جایی که اشراف کامل بر همه اصناف بازار داشتند می ایستاد و می فرمودند: ای تجار و ای اهل داد و ستد؛ نخست دقیق احکام شرعی را یاد بگیرید سپس وارد کار تجارت و داد و ستد شوید؛ چراکه رباخواری در این امت پیچیده تر و حساس تر از صدای پای راه رفتن یک مورچه ریز سیاه در دل تاریک شب بروی سنگ صاف است.

دشمنی اسلام با ماهیت اصلی رباخواری

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که اسلام با کلمه « ر، ب و الف» دشمن نبوده بلکه اسلام با ماهیت ربا دشمن است، تصریح کرد: ماهیت اصلی ربا جامعه را نابود و انسانیت و اخوت را متلاشی می کند.

وی تصریح کرد: حل مشکلات مردم از راه حلال و مطابق با شرع الهی بسیار ارزشمند و ستودنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که برخی مؤسسات مالی و بانک ها دارای نام مقدسی هستند، اذعان داشت: نام مقدس حاکی از هدف مقدس است که امیدواریم شما عزیزان تلاش و کوشش کنید که این هدف مقدس آلوده و تیره نشود.

مضاربه بزرگ ترین عامل برای مبارزه با ربا خواری

آیت الله شفیعی، مضاربه را بزرگ ترین عامل برای مبارزه با رباخواری دانست و گفت: از شما می‌خواهیم که با زحمت و تلاش های خود و ارایه طرح های دینی و مضاربه ای ضد رباخواری به نظام اقتصادی ایران کمک و در آینده شاهد شکوفایی اقتصاد ایران و به دور از مقوله مهم رباخواری باشیم.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، به پیدایش رباخواری در اسلام اشاره کرد و گفت: در دوران جاهلیت اعراب به علت این که بی بضاعت بودند برای دریافت پول به سراغ یهودیان می رفتند و آنها با سود قابل ملاحظه ای پول را به اعراب می دادند؛ از این رو منشأ اصلی ورود ربا در اسلام یهودیان هستند./9461/پ201/ص
ارسال نظرات