۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۱۲۶۵۶
کارشناس نقد فیلم:

فقدان کار کارشناسی مشکل مشترک فیلم های دینی است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم گفت: فیلم‌سازان و کارگردانان باید با استفاده از کارشناسان دینی سعی کنند محتوا و قالبی قوی به مخاطبان عرضه و در کمترین زمان، عالی‌ترین مفاهیم را ارائه کنند.
سينما


حجت‌الاسلام حمید اسفندیاری، محقق حوزه علمیه قم و کارشناس نقد فیلم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: فیلم‌هایی که در ماه رمضان سال جاری از رسانه ملی پخش شد جای بحث و نظر فروان دارد و از آنجایی که بر مسائل اعتقادی و فکری تکیه کرده بود، جا دارد تا کارشناسان دینی وارد فضای نقد آن شوند و شبهات ایجاد شده را جواب دهند.

وی اظهار داشت: متاسفانه کار کارشناسی دقیقی بر روی محصولات فرهنگی با این گستره مخاطب انجام نشده است و تصور مردم از روح، مرگ، عالم ارواح، فرشته، شیطان و دیگر موضوعات ماورایی به نادرستی شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه روح انسان دارای این قابیلت نیست که هرگاه خواست به دنیا وارد شده و بتواند در امور دنیای مادی دخل و تصرف کند،  افزود: وارد شدن روح یک پسر به خواب یک دختر آیتمی نادرست و تداعی‌گر ارتباط های غلط زمینی است.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه فلسفه ذهن انسان به گونه ای است که تضاد‌ها و تعارض‌ها را گرفته و بزرگ می‌کند، افزود: اینکه تصورات فرد را در محیطی همچون اتاق خواب بیاوریم و بعد صحنه را هم نبیند، موجب می شود تا مخاطب تخیلش پرورش یابد و اثراتی به شدت مخرب‌تر از زمانی که صحنه‌ها عیان است داشته باشد.

وی از گسترش نگاه‌های جنسیتی پنهان در فیلم های ایرانی انتفاد کرد و گفت: همان گونه که سینمای غربی به روابط غیر متعالی زن و مرد دامن زده است، سینمای ایران در باطن این راه را می رود و فقط صحنه ها به تصویر کشیده نمی‌شود.

این کارشناس مهدویت در عرصه فیلم گفت: خودکشی و بحث‌هایی که مرز خطرناکی دارد نباید به شکلی ساده تصویر شود و جنبه عذاب آن را کمرنگ نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان دارای سطوح معرفتی و تعقلی متفاوتی هستند، گفت: باید قبح گناه و شدت عذاب گناهکاران به صورتی نشان داده شود که بازدارندگی داشته باشد.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: فیلمسازان و کارگردانان باید با استفاده از کارشناسان دینی سعی کنند محتوا و قالبی قوی به مخاطبان عرضه و در کمترین زمان، عالی ترین مفاهیم را ارائه کنند.

وی گفت: فیلم های دینی برای رساندن پیام های اخلاقی خود نیازمند تاملات جدی هستند و حوزه های علمیه می‌توانند منابع غنی اسلامی را در اختیار رسانه ها قرار دهند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات