۲۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۱۲۷۸۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ حضور وزیر ارشاد در تبریز و برگزاری جشنواره فرهنگی هنری غدیر از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
خبرگزاري رسا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: استاد شهریار شاعری متعهد، انقلابی و ارزش مدار بود و اشعار بی ‌بدیل او در حافظه تاریخ ماندگار شده است.

وی با اشاره به برگزاری آئین بزرگداشت روز ملی شعر و ادب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: یاد و نام استاد شهریار به عنوان یکی از ارکان شعر معاصر همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی در تبریز گرامی داشته می شود.

وی افزود: استاد شهریار در ادبیات ایران اسلامی جایگاهی رفیع دارد و مقام و منزلت ادبی وی بسیار شامخ است.

داننده گفت: این استاد بلندآوازه علاوه بر ذوق غنی شاعری، به فضائل حمیده و خصائل پسندیده همچون عشق و ارادت به ائمه معصومین و انس با قرآن نیز آراسته بود و به همین دلیل اشعار وی همچون ستاره ای بر بلندای آسمان ادب این مرز و بوم می درخشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: آذربایجان و تبریز همواره یکی از کانونها و قطب های مهم فرهنگی کشور بوده و تامل در دواوین و آثار مکتوب و همچنین ظهور ادبا و شعرایی همچون استاد شهریار دلیلی بر این مدعاست.

براساس این گزارش همایش بزرگداشت روز ملی شعر و ادب روز شنبه بیست و ششم شهریورماه جاری ساعت 30/17 توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ادبی تبریز، انجمن علمی ـ آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی استان و موسسه فرهنگی هنری مهرطاهاآذر در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می شود.

هفت نمایش در هفته دفاع مقدس در آذربایجان شرقی به روی صحنه می رود

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس هفت نمایش با موضوع دفاع مقدس در تبریز و شهرستان های اهر، ‌مراغه، مرند، میانه و بناب به روی صحنه می روند.

محمد دادی تئاتر را هنری تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: تئاتر هنری والا، ارزشمند و تعالی بخش فرهنگ است که با استفاده از نماد و زبان نو و تاثیر در ادراکات مخاطب، می‌تواند در انتقال اندیشه، افکار و آرمانهای متعالی موثر باشد.

وی تئاتر دفاع مقدس را از نظر کیفی دارای ارزش های علمی و نمایشی بالایی دانست و افزود: تئاتر مقاومت با تبیین ویژگی های ارزشی و اعتقادی دفاع مقدس به ترویج فرهنگ ظلم ستیزی و ایثار و شهادت می پردازد.

دادی توجه به ارزش های اسلامی و پرداختن به موضوعات اصیل و ریشه دار و اجرای عمومی نمایش های پرمحتوا را از اولویت شورای سیاست گذاری تئاتر استان عنوان کرد.

براساس این گزارش نمایش های محرم زنده است به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی از تبریز،‌ والمری به کارگردانی رسول پاک از مراغه، آرمان به کارگردانی جواد قامتی از مرند، شب های بارانی به کارگردانی عباس خلیفه لو از اهر، شکارگاه به کارگردانی حسن عظیمی از میانه، تکرار به کارگردانی حسین داودی از بناب و مترسک های جنگی به کارگردانی الهیار محمدی از بناب، از سی و یک شهریورماه جاری به مدت یک هفته در شهرستانهای یاد شده به روی صحنه می روند


جشنواره فرهنگی هنری غدیر در تبریز برگزار می شود

هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری غدیر معرفی ابعاد شخصیت والای امام علی‌(ع) و پرداخت هنری به مسائل و موضوعات مرتبط با غدیر خم، معرفی آثار شاخص و ایجاد بستر و الگوی مناسب در عرصه فعالیت های هنر دینی، تقویت ارزش های دینی غدیرخم در میان جوانان و ترویج و توسعه فرهنگ و هنر متعهد و رسالت مدار است.

موضوعات جشنواره در بخش های مختلف شامل جلوه های رفتار و اخلاق امام علی (ع) در انسان معاصر، نقش و جایگاه امامت و ولایت در راهنمایی و هدایت جامعه بشری، نقش و جایگاه غدیر در ماندگاری اسلام راستین، نقش و جایگاه تشیع در بیداری اسلامی ملل جهان و خطبه غدیر منشور ولایت و نقش فرهنگ و هنر در تبیین آن خواهد بود.

نخستین جشنواره فرهنگی هنری غدیر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری انجمن های فرهنگی، ادبی و هنری استان در آبان ماه سالجاری در تبریز برگزار می شود.

علاقمندان می توانند آثار خود را در محورهای ذکر شده به دبیرخانه جشنواره واقع در تبریز، بلوار استادشهریار، اول سربالایی ولیعصر، مجتمع فرهنگی سینمایی 22 بهمن تبریز ارسال نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.gHadirfestival.ir مراجعه نمایند.

نمایشگاه کتاب راهیان نور تبریز گشایش یافت

نمایشگاه کتاب راهیان نور تبریز با یکصد عنوان بالغ بر 10هزار جلد کتاب در محل مجتمع فرهنگی هنری 29بهمن تبریز گشایش یافت.

این نمایشگاه محصولات انتشارات مطرح کشوری و آثار بزرگان و نویسندگان برجسته را با تخفیف 20 تا 40 درصد به فروش می رساند و غرفه کودکان و غرفه کتاب های هنری و سینمایی نیز در این نمایشگاه به صورت مجزا دایر شده اند.

بر اساس این گزارش، انتشارات سوره مهر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صدرا، تاریخ معاصر ایران، کیهان، عروج، قدر ولایت از جمله انتشارات مطرحی هستند که محصولات جدید و سال های پیش خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند.موضوع کتاب های عرضه شده نمایشگاه بیشتر دینی، ادبی، انقلابی، سیاسی، دفاع مقدس، جنگ نرم است که آثار بزرگانی چون شهید مطهری، امام خمینی (ره)و آیت الله مصباح از آن جمله است.

قابل ذکر است، برای اولین بار در تبریز، آثار مکتوب و مجموعه کتاب های فرقه شناسی و کتاب هایی در مورد فرقه های صوفیه، بهائیت، وهابیت و فرقه های نوظهور از محصولات انتشارات کیهان در معرض نمایش و فروش گذاشته شده اند.

این نمایشگاه از 23 شهریور جاری افتتاح شده و تا پایان ماه، به مدت یک هفته از ساعت اولیه صبح تا 30/18 عصر در محل مجتمع فرهنگی هنری تبریز واقع در بلوار 29 بهمن این شهر، پذیرای عموم علاقه مندان است./935/د102/س

ارسال نظرات