۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۱۳۱۷۸
آیت الله شبستری:

کنگره عظیم حج فرصتی برای رفع مشکلات جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: کشورهای اسلامی باید از فرصت حج برای حل مشکلات فردی و اجتماعی جهان اسلام بهره گیرند.
آيت الله مجتهدشبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در مراسم کلنگ زنی ساختمان اداری و آموزشی سازمان حج و زیارت استان با تاکید بر اینکه حج محل تجلی عظمت اسلام و وحدت مسلمین است، اظهار داشت: حج کنگره عظیم وحدت مسلمانان است، از این رو حجاج بیت الله الحرام بایستی در کسب معرفت و توجه به اسرار این فریضه الهی تلاش کنند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر بهره مندی از فرصت ایام حج برای تقویت وحدت اسلامی، گفت: حاجیان بایستی نسبت به شان حج، شان بیت الله الحرام، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) معرفت پیدا کنند، در حقیقت مناسک حج باید منجر به تحول فکری و باورهای دینی حجاج شود.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه معرفت به اسرار حج، راه حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام است، افزود: متویان امور حج و زیارت کشورهای اسلامی باید از فرصت حج برای حل مشکلات فردی و اجتماعی جهان اسلام بهره گیرند.

وی در ادامه با بیان این‌که کنگره حج با بیداری اسلامی معنویت بیشتری یافته است، گفت: موج بیداری اسلامی موجب توجه امت مسلمان به محتوای واقعی مناسک حج که همان وحدت مسلمین است، خواهد بود.

آیت الله مجتهدشبستری افزود: فریضه حج تنها فریضه واجبی است که زایر باید از هر دو بعد جسمی و مالی خود در راه ادای دین هزینه کند که این وظیفه وسعت رزق و روزی را به دنبال داشته و اجر اخروی دارد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که حجاج بیت الله الحرام، نباید نگرش تفریحی به سفر معنوی حج داشته باشند، خواستار توجه عمیق به فلسفه وجودی حج شد و خاطر‌‌نشان کرد: سفر حج دارای ابعاد فرهنگی، معنوی، اجتماعی و سیاسی است که هر یک در جای خود اهمیت خاصی دارد، انقطاع از دنیا بایستی با نتیجه تقرب به درگاه الهی باشد.

امام جمعه تبریز در ادامه با تشریح ابعاد سیاسی و فرهنگی سفر حج خاطر‌نشان کرد: تجلی وحدت مسلمانان در مناسک حج لرزه بر اندام دشمنان می‌اندازد؛ از این رو استکبار جهانی درصدد کمرنگ کردن مراسم برائت از مشرکین است، از این رو رمز بقای جوامع اسلامی و آرمان‌های اصیل دینی و همچنین عزت مسلمانان جهان در حفظ وحدت است.

آیت الله شبستری گفت: دنیا باید بداند که مسلمانان در برابر رژیم صهیونیستی و مشرکان و ظالمان عالم متحد هستند، چنان‌که قرائت پیام ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم برائت از مشرکین نماد این مسأله است.

همچنین علی لیالی، رییس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه امسال 2 میلیون و 500 هزار نفر در حج عمره نام نویسی می کنند، گفت: ثبت نام‌ها از 24 شهریور ماه از طریق بانک های عامل ملی و ملت آغاز شده و تا 24 مهر ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که واگذاری فیش عمره یا فروش آن به دیگران خلاف است مگر به بستگان درجه یک و یا در صورتی که ثبت‌نام کننده بیمار، ناتوان و فوت کرده باشد، گفت: زمان اعزام زائران به عمره نیز براساس قرعه کشی انجام می شود و میزان سن افراد، بانک های عامل و یا زمان ثبت‌نام در یک ماه اعلام شده اولویتی ایجاد نمی کند.

لیالی همچنین از تشرف 97 هزار نفر به حج تمتع امسال خبر داد و گفت: زایران بیت الله الحرام در 588 کاروان به سرزمین وحی مشرف می شوند./935/پ202/س
ارسال نظرات