۰۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۱۳۳۶۶
آیت الله حسینی بوشهری:

راه معرفت برای همگان باز است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح دوران های مختلف زندگانی ائمه اطهار(ع) بر شناخت دقیق حرکت معصومین(ع) و حرکت بر مبنای آن تاکید کرد و اظهار داشت: مردم معذور نیستند که بگویند ما امامان را نمی شناسیم ، این چه عذری است؛ چراکه راه معرفت برای همگان باز است.
آيت الله حسيني بوشهري، امام جمعه قم در اهواز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم، شب گذشته در مراسم شهادت امام جعفرصادق که با حضور علما، روحانیان و مسؤولان اجرایی استان در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار شد با اشاره به حدیثی از حضرت امام علی(ع) مبنی بر « و إِن الائِمه قَوامُ الله عَلی خلقِه وَ عُرَفائهُ علی عباده و لایَدخُلُ الجَنه الا مَن عَرَفَهُم وَ عرَفه وَ لا یَدخُلُ النار الا مَن اَنکَرَهُم وَ انکَره »، بر لزوم شناخت متقابل بین ما و اهل بیت تأکید کرد و گفت: مقصود ما از شناخت متقابل آنچه که براساس روایات و احادیث ذکر شده است « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» می باشد.

وی افزود: کسی بمیرد امام و پیشوای زمان خود را نشناسد مردن او مردن جاهلیت است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به خطبه 152 نهج البلاغه، اظهار داشت: حضرت امیر المؤمنین(ع) در این خطبه می فرمایند: « معرفت یکطرفه کافی نیست، نیاز به شناخت متقابل است و به تعبیری دیگر اگر ما مدعی شناخت امامان هستیم باید آنها هم ما را بشناسند و معنای شناخت آنها یعنی معرفت ما نسبت آنان را تأیید بکنند»؛ از این رو اگر چنین اتفاقی افتاد نتیجه آن کلام نورانی و گهربار حضرت امام علی(ع) است.

وی با اشاره به حدیث امام علی(ع) که درابتدای سخنان خود ذکر کرد، اضافه کرد: همانا امامان و پیشوایان دین از طرف خداوند تدبیرکنندگان امور مردم اند، امامان نقش کارگزاران آگاه برای بندگان خدا دارند و سزاوار بهشت کسی است که امامان را به شایستگی بشناسد و امامان هم متقابلا آنها را بشناسند و کسی سزاوار دوزخ است که در مقام انکار امامان برآیند و امامان نیز دست رد بر سینه آنها بگذارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این که « لا یعذر الناس بجهالتنا من عرفنا کان مؤمنا و من انکرنا کان کافرا »، ابراز داشت: مردم معذور نیستند که بگویند ما امامان را نمی شناسیم ، این چه عذری است؛ چراکه راه معرفت برای همگان باز است.

وی با تأکید بر این که گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست، اذعان داشت: مؤمن کسی است که امامان خود را بشناسد و کافر هم کسی است که امامان خود را نشناسد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این که « شیعتنا من وافقنا به لسانه و قلبه و اتبع اثارنا و عمل به اعمالنا اولئک شیعتنا »، تصریح کرد: شیعیان واقعی ائمه اطهار(ع) کسانی هستند که امامان را با زبان همراهی کنند و جمله ای را بیان نکند که باعث آزار ائمه اطهار(ع) شود و اگر زبانا از همراهی ائمه اطهار(ع) عاجز باشد، قلبا مطیع و همراه آنها باشد.

وی با بیان این که اوضاع کنونی جامعه نسبت به گذشته بسیار فرق کرده است، بیان داشت: در گذشته مردم وقتی عالمی را می دیدند هرچه سؤال و مسئله شرعی ای که در ذهن دارند از او می پرسند ولی در برهه کنونی اوضاع فرق کرده است؛ لذا در روز قیامت از جمله کسانی که شکایت می کند عالم است که من خودم را بر شما عرضه کردم ولی شما از من استفاده نکردید.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با تأکید بر این که امامان(ع) نیت های ما را هم می خوانند، ابراز داشت: ائمه اطهار(ع) نیت های انسان ها از زیارت آنها را می خوانند و راست و دروغ این زیارت افشا می کنند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) بر همه نیت های پاک و ناپاک انسان ها احاطه کامل دارند و احاطه آنها بر نیت های ما بیشتر از سیطره پدر بر فرزند است.

وی با بیان این که عصر زندگانی ائمه اطهار(ع) به چند دوره مختلف تقسیم می شود، به دوره زندگانی ائمه(ع) بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) اشاره و تصریح کرد: زندگانی ائمه اطهار(ع) بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) را می توان دوره سکوت و صبر نامگذاری کرد.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: دوره دوم عصر حاکمیت و تعمیق آموزه های تشیع، رسمیت بخشیدن به مکتب اهل بیت و تربیت نیروهای کارآمد برای خدمت به شیعه است که از زمان بیعت با امیرالمؤمنین(ع) تا صلح با امام حسن(ع) ادامه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: دوره سوم عصر محنت تشیع است که این دوره از صلح امام حسن(ع) شروع و تا قیام سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ادامه دارد که همه مشاهده کردند که بر شیعه چه گذشت و چه خیانت ها و ناروایی ها در حق شیعیان از سوی دشمنان شد.

وی اظهار داشت: از بخشنامه های معاویه برای مسؤولان خود این بود که اگر کسی را توانستید متهم کنید به موالی و شیعه ائمه اطهار درنگ نکنید، او را مثله کنید و خانه را بر سر او و خانواده اش خراب کنید؛ لذا این فضای سنگین و خفقان در دوران محنت تشیع برای موالیان و شیعیان ائمه اطهار(ع) حاکم بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با بیان این که مدت طولانی در منابر مساجد و خطبه های نماز جمعه صب و لعن حضرت امیرالمؤمنین به عنوان یک سنت پذیرفته اسلامی شده بود، اذعان داشت: در برهه کنونی مطرح می شود که فلان شیعه در فلان مکان آن جمله را به یکی از خلفا گفت که در جواب آنها باید بگوییم که شروع کننده چه کسی بود؛ مدت طولانی بر بالای منابر حضرت علی(ع) لعن می کردند که این حالت تا زمان عمر بن عبدالعزیز ادامه داشت.

آیت الله حسینی بوشهری، با بیان این که دوره چهارم زندگانی ائمه اطهار(ع) عصر قیام مسلحانه و جهاد است، بیان داشت: در این دوره اولین قیام، قیام امام حسین(ع)، قیام توابین و قیام مختار ثقفی می باشد.

وی، خاطرنشان کرد: دوره پنجم عصر کادر سازی و تربیت شاگرد برای ترویج و گسترش مکتب تشیع است که در دوره زندگانی حضرت امام باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) صورت پذیرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که عصر امام صادق علیه السلام دوره جهان وطنی بود، اظهار داشت: شاگرد مصری استاد خراسانی و شاگرد ایرانی استاد مصری بود که همه آنها در گوشه کنار می نشستند و قال الباقر و قال الصادق می گفتند.

وی با تأکید بر این که حرکت آرام فرهنگی و تبلیغی امام صادق(ع) کار بسیار ارزنده و مفیدی برای مکتب تشیع بود، یادآور شد: حضرت امام صادق(ع) در آن دوران در برابر عیاشی ها و فسادهای سیاسی و مالی سردمداران بنی عباس ایستادگی کردند./9461/پ202/ص
ارسال نظرات