۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۶۷۹
معاون امور بین‌الملل جامعه المصطفی:

مکتب اهل بیت مورد توجه فرهیختگان غربی قرار گرفته است

خبرگزاری رسا ـ معاون ارتباطات و امور بین الملل جامعه المصطفی گفت: امروز با درخواست‌ فرهیختگان غربی مبنی بر ایجاد کرسی‌های شیعه شناسی در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی غرب مواجه هستیم.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالمجید حکیم الهی، معاون امور بین الملل و ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه، در مراسم آغاز به کار نخستین دوره آموزشی مرکز تربیت مبلغ و تبلیغ بین الملل که شب گذشته در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: امروز دنیای جدیدی بر روی ما باز شده است و آرزویی که مراجع و بزرگان ما در سر می پروراندند که آیا روزی فرا می رسد که امکان نشر تشیع فراهم شود، برآورده شده است.

وی در ادامه با بیان این که در نیجریه که تعداد شیعیان به اندازه تعداد انگشتان دست بود امروز دارای ده میلیون شیعه است افزود: در جایی که افراد را به جرم شیعه بودن می کشتند امروز شیعه جزو مذاهب رسمی آن کشور است و امروز دست نیاز با عطش زیاد و جگرهای سوخته به سوی مبلغان دراز شده است و ضرورت وجود چنین مراکزی روز به روز بیشتر احساس می شود.

حجت الاسلام حکیم الهی با اشاره به این که در کشورهایی همچون تونس، مومباسا، سودان و دیگر کشورهایی که مسلمانان شیعه حضور دارند مبلغ نداریم، خاطر نشان کرد: در حوزه علمیه قم، طلاب، فضلا و علمای بسیاری تحصیل و تدریس می کنند و از نظر محتوا و مبانی دینی در جایگاه بسیار بلندی قرار داریم، اما در ارائه محتوا بر اساس نیاز های مخاطبان بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

وی با اشاره به فعالیت گروه های تبشیر مسیحی همچون سپاه صلح آمریکا یادآور شد: با نگاهی به وضعیت کشورهای اسلامی می بینیم درگذشته قبل از سه دهه، وضعیت اسفباری بر کشورهای اسلامی حاکم بوده است، به طور مثال کشور کنگو که دارای 75 میلیون جمعیت است؛ زمانی در آن کشور حکومت اسلامی دایر بوده و آرم آن کشور آیه ای از قرآن بوده است، امروز دارای کمتر از ده درصد مسلمان است.

معاون ارتباطات و امور بین الملل جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: کشور مالاوی نزدیک به 15 میلیون جمعیت دارد، زمانی دارای 70 درصد مسلمان داشته اما امروز کمتر از سی درصد مسلمان دارد؛ کشور نیجریه 150 میلیون جمعیت دارد، زمانی بیش از 70 درصد مسلمان داشته و شمال آن به طور کلی و پنجاه درصد جنوب آن مسلمان بوده اند اما امروز اکثریت جنوب آن را مسیحیان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به فعالیت دیگر کشور های مسلمان در تبلیغ اسلام تأکید کرد: کشورهایی به اسم اسلام عملا ریشه به تیشه اسلام می زنند، به طور 30 میلیاد یورو بودجه سازمان دیانت ترکیه است، آب، برق و گاز مساجد ترکیه رایگان و بر عهده دولت ترکیه است، دلیل آن هم نقش مساجد در امنیت، اخلاق و سلامت جامعه است.

این فعال عرصه تبلیغ بین المللی تصریح کرد: در کشورهای آفریقایی، آسیای میانه و منطقه بالکان مراکز مختلف مرکز تربیت مبلغ و عالمان دینی از سوی ترکیه تأسیس شده است. در آسیانه میانه کمتر کشوری است که از سوی این کشور حوزه و دانشگاه تأسیس نشده باشد.

وی ادامه داد: عربستان از قبل وارد این عرصه شده بود و قطر نیز امروز وارد این عرصه شده است و به تربیت مبلغانی می پردازند که بتوانند با مبانی غربی کنار بیایند و مبلغ اسلامی که آمریکا می خواهد یا « اسلام آسان گیر یا به تعبیر امام راحل(ره) اسلام آمریکایی » هستند.

حجت الاسلام حکیم الهی با اشاره به فعالیت دیگر کشور های اسلامی در تبلیغ دینی خاطر نشان کرد: «جماعة الدعوة» افرادی هستند که از پاکستان راه می افتند و بدون حقوق شهریه یا چشم داشتی با کمترین امکانات از شهری به شهر دیگر تا دورترین کشورهای آفریقایی می روند و به تبلیغ دین اسلام می پردازند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با توسعه دانشگاه ها در قرن هفدهم نگاه به استشراق یا اسلام شناسی در میان اندیشمندان غربی پیدا شد و هر کسی با دلیلی و غرضی به تجزیه و تحلیل اسلام پرداختند، اسلامی که مورد توجه آنان قرار گرفت، اسلام اهل سنت بود.

حجت الاسلام حکیم الهی در پایان گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، تشیع نیز مورد توجه فرهیختگان غربی و مستشرقان قرار گرفت و دیدند تشیع غیر از اسلامی است که قبل از آن شناخته و مورد بررسی قرار داده اند، از این رو امروز مواجه با درخواست های آنان مبنی بر ایجاد کرسی های شیعه شناسی در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی غرب هستیم./919/پ202/ع

ارسال نظرات