۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۱۳۹۷۰
با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی؛

دومین همایش انتظار و مهدویت در آموزه‌های رضوی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین همایش انتظار و مهدویت در آموزه‌های رضوی در قالب نهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) در قم برگزار شد.
انتظار و مهدويت در آموزه هاي رضوي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین همایش انتظار و مهدویت در آموزه‌های رضوی در قالب نهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع)، امروز با پیام حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید و با حضور جمعی از فرهیختگان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
 
در بخشی از پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به این همایش با تبریک و تهنیت به مناسبت برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع)، آمده است: «اندیشه ظهور یک مصلح بزرگ برای جهان انسانی چنان‌که می‌دانیم در آموزه‌های تمام انبیای الهی بوده است و همگی آنها امت‌های خود را به چنین ظهوری بشارت می‌داده‌اند و در انتظار آن بوده‌اند».

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم محمدحسین استاد‌آقا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) و آغاز فعالیت‌های آن در حرم مطهر‌ حضرت معصومه‌(س) و 31 استان کشور، از برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای در 32 کشور خبر داد.
 
وی با اشاره به اهمیت ترویج معارف رضوی‌(ع) و عشق و علاقه ملت ایران به اهل بیت‌(ع) به ویژه امام رضا‌(ع)، اظهار داشت: موج علاقه و اشتیاق جهانیان با آغاز این فعالیت‌ها در کشورهای دیگر روزافزون شده و در آینده نیز فراگیرتر خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به معنای تمسک به اهل بیت‌(ع) اشاره کرد و با بیان این‌که تمسک فرع بر شناخت و شناخت فرع بر شناخت کلمات است، شناخت شرایط زمان، ویژگی‌ها و روش برخوردهای ائمه معصومین‌(ع) با مسایل مختلف را ضروری دانست.
 
وی با بیان این‌که تمسک فرع بر شناخت برخورد ائمه معصومین‌(ع) با مسایل مختلف است و تا این شناخت حاصل نشود، برخوردها مستند نخواهد بود، بر ضرورت برگزاری جشنواره امام رضا‌(ع) و جشنواره‌های مشابه با در نظر گرفتن این مسأله تأکید کرد.
 
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی مدعی محدود بودن احادیث امام رضا‌(ع) درباره مهدویت هستند، گفت: گاهی یک جمله در یک حدیث فتح بابی است برای این‌که انسان موضوع‌های کاربردی بسیاری را پیرو آن بشناسد.
 
وی تشکیل فرقه‌های کاذب را بر اثر فریب مردم معمولی و جمع شدن آنان دور یک نفر دانست و تصریح کرد: عصمت فکری و معنوی ائمه معصومین‌(ع) مزیت عترت است که مانع تشکیل هر فرقه ضاله‌ای می‌شود؛ چراکه ائمه جز حق و حقیقت، اجازه سوء استفاده را در هیچ مسیر نمی‌دادند.

همچنین تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه‌(س) در سخنانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان، کارشناسان و فارغ‌التحصیلان مرکز تخصصی مهدویت مبنی بر این‌که اگر مهدویت نباشد همه تلاش‌ها و مجاهدت‌های انبیا بی‌فایده و بی‌اثر خواهد بود، تحقق این خواسته را بر عهده همه اهل فرهنگ، علم و ادب اهل بیت‌(ع) دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدسعیدی با بیان این‌که در جامعه کنونی بیشترین حجم و فضا به جوانان، نوجوانان و کودکان تعلق دارد بر توجه به نسل امروز انقلاب تأکید کرد و خواستار تمرکز تلاش‌ها و پژوهش‌های مهدوی محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در حوزه نسل جدید انقلاب شد.

این گزارش می‌افزاید: 80 مقاله به دبیرخانه همایش انتظار و مهدویت در آموزه‌های رضوی ارسال شده بود که از این تعداد 8 مقاله برتر شناخته شد که در پایان این مراسم از نفرات اول تا سوم آن تقدیر و از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدسجادی اصفهانی برای ترجمه کتاب ارزشمند «جلوه‌های مهدوی در کلمات رضوی» به صورت ویژه تجلیل شد.

حامد پور رستمی‌ با مقاله «تحلیل راهبردی از امامت در دکترین امام رضا‌(ع)»، حجت‌الاسلام موسی جوان‌شیر با مقاله «سیره رضوی در تبیین معارف مهدوی» و علیرضا دانشیار با مقاله «امام رضا‌(ع) و تبیین جایگاه و ویژگی‌های امامت در قرآن کریم» به عنوان نفرات اول شدند.
 
محمد جانی‌پور با مقاله «جایگاه امامت در اندیشه امام رضا‌(ع)»، زهرا بختیاری با مقاله «تعامل امام رضا‌(ع) با فرقه زیدیه» و حجت‌الاسلام اکبر سعادتی با مقاله «راهکار تبلیغ مؤثر مهدوی در آموزه‌های آستان قدس رضوی»، دوم شدند.

حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان با مقاله «بررسی خانواده حدیثی شعر دعبل در محضر امام رضا‌(ع)»، فاطمه سادات آقاسیدمحمدقاری و گلی حجت‌فر با مقاله «روش برخورد امام با فرقه‌های انحرافی» به عنوان نفرات سوم معرفی شدند.
 
گفتنی است، دومین همایش انتظار و مهدویت در آموزه‌های رضوی به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اهمکاری مرکز تخصصی مهدویت، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات