۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۱۴۰۵۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی:

حوزه و دانشگاه در عرصه تدریس مسائل وقف ورود پیدا کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با ابراز تأسف از مغفول ماندن مسأله وقف گفت: امیدواریم با ورود وقف به مباحث درسی، علمی و دانشگاهی شاهد فراگیر شدن این فرهنگ در کشور و جهان باشیم.
وقف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، امروز در نشست خبری با اشاره به اهمیت فرهنگ وقف در تمامی ادیان اظهار کرد: بحث موقوفه نه تنها در اسلام بلکه در همه ادیان به اشکال مختلف مطرح است اما در دین اسلام با تأکید بیشتر و ترتیب خاصی مورد توجه است.

وی با تاکید بر جاری بودن فرهنگ وقف در جامعه، طرح این مبحث را در حوزه و دانشگاه ضروری خواند و گفت: فرهنگ وقف باید در وحدت حوزه و دانشگاه متجلی شود تا ایران به عنوان ام القرای اسلام زمینه ساز توسعه این فرهنگ در جهان باشد.

این مقام مسؤول، با انتقاد از کم‌کاری های حوزه علمیه در زمینه ترویج فرهنگ وقف ابراز کرد: به وجود تدریس کتاب درس وقف در بین طلاب، فرهنگ وقف در حوزه هم مغفول واقع شده است.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به آغاز درس خارج از فقه وقف از سوی برخی استادان حوزه علمیه گفت: امیدواریم با ورود وقف به مباحث درسی، علمی و دانشگاهی شاهد فراگیر شدن این فرهنگ در سطح کشور و جهان باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: با طرح مقوله وقف در کتب درسی مقاطع مختلف علمی فرهنگ سازی در ارتباط با این امر خیر تسهیل شده و شاهد گسترش واقفان خواهیم شد.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد داستان پیرزنی و یا جانباز 70 درصدی که تمام دارایی و اموال زندگی خود را وقف می کند آموزنده‌تر از داستان دهقان فداکار و حسنک کجایی است.

وجود یک هزار و 200 موقوفه در آذربایجان غربی

حجت الاسلام مصائبی در ادامه به وضعیت موقوفات آذربایجان غربی اشاره و تصریح کرد: با توجه به وسعت و موقعیت جغرافیایی استان، وجود سرمایه داران و خیرین، تعداد موقوفات استان کم است که این امر به عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق و درست جهت ترویج فرهنگ وقف بر می گردد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، اگرچه این استان در قیاس با استانهای همجوار از وضعیت مناسبی در ارتباط با ثبت موقوفات دارد، اما این میزان جوابگوی نیاز استان نیست.

وی با بیان این‌که آذربایجان غربی به لحاظ رتبه بندی موقوفات در حد متوسط کشور است، گفت: تهران با برخورداری از چهل درصد موقوفات کل کشور رتبه نخست را دارا است و استان‌هایی همچون اصفهان، شیراز و خراسان در رده های دوم تا چهارم قرار دارند.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره سنی نشین بودن برخی از شهرهای استان اذعان داشت: موقوقاف در این شهرها بیشتر وقف بر مسجد است.

این مقام مسؤول از یک هزار و 200 موقوفه در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد 77 مورد غیر متصرفی است.

وی در پایان اعلام کرد: امسال بیش از یکصد موقوفه جدید شناسایی شده است که وقف نامه های آنها تنظیم شده و در مرحله ثبت هستند.

گفتنی است، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی امروز در نخستین نشست خبری در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات این استان حاضر شدند./936/پ202/س
ارسال نظرات