۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۱۱۴۱۱۷
در جمع طلاب و فضلای قمی مطرح شد؛

توضیحات رییس سازمان بازرسی کل کشور در مورد اختلاس اخیر

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بازرسی کل کشور در جمع طلاب و فضلای قمی با اشاره به اختلاس اخیر گفت: مقداری از این مشکل به ضعف مقررات برمی گردد و از سوی دیگر برخی از ابلاغات به بانک ها اجرا نشد و خودم سیزده نامه در این حوزه به رییس جمهور، رییس بانک مرکزی و مدیران بانک ها فرستادم که اگر اجرا می شد این اتفاق نمی افتاد.
رييس سازمان بازرسي کل کشور در جمع طلاب و فضلاي قمي رييس سازمان بازرسي کل کشور در جمع طلاب و فضلاي قمي رييس سازمان بازرسي کل کشور در جمع طلاب و فضلاي قمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پور محمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، شامگاه چهارشنبه سیزدهم مهر در جمع طلاب و فضلای قمی، نظام سازی جامع سیاسی و فرهنگی بر اساس یک سری اصول و آرمان ها را کاری بزرگ در ایران اسلامی معرفی کرد و گفت: نظام با غلبه بر مشکلات، خود را یک نظام مستند و قابل ارایه مطرح کرد.

وی در ادامه افزود: نظام سازی ایران اسلامی به عنوان یک پدیده مهم معاصر با کمیت و یک کیفیت عالی توانسته است در جهان اثرگذار و نقش آفرین باشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این که نظام سازی با تشکیل حکومت متفاوت است و یک عده خاص هم می توانند حکومت تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: نظام سازی اهداف و آرمان و ادبیات مختص به خود را دارد و با تشکیل حکومت صرف متفاوت است.

وی با اشاره به این که از گذشته به ما تلقین می کردند که شما هم همانند دیگر انقلاب ها دچار مشکلات و گرفتاری ها خواهید شد و بعد از مدتی رفتارتان تغییر خواهد کرد و ساختارهایتان شبیه دیگران می شود، اظهار داشت: حفظ نظام بسیار مهم است ولی نحوه نگهداری آن مهم تر است که خوشبختانه آرمان ها و ارزش های اول انقلاب همچنان امروز باقی است که این دستاورد مهم و اساسی ایران اسلامی است.

حجت الاسلام پور محمدی با بیان این که بیداری اسلامی امروز از ایران اسلامی الگو می گیرد و شعارهای انقلاب اسلامی به آرمان مشترک جهان اسلام تبدیل شده است، بیان داشت: این دستاوردها ناشی از نظام سازی ایران اسلامی است که مدل مردم سالاری دینی را بهترین مدل معرفی کرده است.

وی همراه شدن کارآمدی با نظام سازی را عامل باور دیگران به نظام اسلامی به عنوان الگوی یک نظام برشمرد و افزود: در مرحله نظام سازی بسیار موفق هستیم ولی در مرحله اجرایی دارای نوسانات هستیم که باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این که فروعات فراوانی در اقتصاد و سیاست اسلامی در حوزه اجرایی و یک سری سوالات در اذهان جوانان در مرحله باورها وجود دارد، اظهار داشت: پاسخ گویی در این عرصه که موجب کارآمدی نظام خواهد شد بر دوش روحانیان و حوزویان است.

وی با بیان این که کوچکترین و بزرگترین حادثه های کشور در خارج رصد می شود و در ماهواره پخش می شود، ابراز داشت: ما در قله قرار گرفته ایم و روحانیان به هیچ دلیلی نمی توانند شانه خالی کنند.

حجت الاسلام پور محمدی با تاکید بر این که طلاب جوان به درس و بحث و مطالعه معارف دینی اهتمام داشته باشند، خاطرنشان کرد: به قول شهید قدوسی افراد بی سواد نمی توانند جامعه اسلامی را اداره کنند.

وی با اشاره به این که در حوزه کارآمدی فرهنگی و فکری، وظیفه بر عهده روحانیان است، گوشزد کرد: در خود بیندیشیم که چقدر در این عرصه موفق هستیم و اولویت های ما چه چیزی است که متاسفانه در این مرحله کوتاهی کرده ایم.

وزیر کشور دولت نهم با بیان این که عده ای از طلاب به بهانه های مختلف از درس و بحث غفلت می کنند، توصیه کرد: قدر فرصت ها را بدانید و با بهرمندی از ظرفیت های بالای حوزه به ارشاد جوانان بپردازید.

وی با انتقاد از این که برخی از مسائل کوچک در حوزه جدی می شود و روزنامه ها و بیانیه ها متوجه به این سمت می شود، اظهار داشت: چه کسی می خواهد گرفتاری و اندیشه های نادرست جوانان را پاسخ و سمت و سوی فعالیت ها را مشخص کند.

حجت الاسلام پور محمدی در ادامه این جلسه به برخی سوالات حاضران پاسخ داد.

وی در جواب پرسشی در مورد فساد اقتصادی کلان اخیر،گفت: مقداری از این مشکل به ضعف مقررات برمی گردد و از سوی دیگر برخی از ابلاغات به بانک ها اجرا نشد و خودم سیزده نامه در این حوزه به رییس جمهور، رییس بانک مرکزی و مدیران بانک ها فرستادم که اگر اجرا می شد این اتفاق نمی افتاد.

وی با بیان این که عده ای به جای جبران و معذرت خواهی تقصیرات را به دیگران همانند سازمان بازرسی کل کشور نسبت می دهند، ابراز داشت: بر فرض کوتاهی بازرسی کشور، باز اتهام و تقصیر از دیگران کاهش پیدا نمی کند و مسوولان به فکر راه حل و چاره اندیشی بیفتند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جواب سوالی مبنی بر واضح بودن مشکلات و اتهامات برخی از نزدیکان رییس جمهور بیان داشت: اگر واضح است شما مدرک بیاورید و بدانید به راحتی اتهامی قابل اثبات نیست هر چند که قوه قضاییه پیگیر مسائل است.

وی در پاسخ سوالی در مورد نظر سازمان بازرسی کل کشور پیرامون کاروان پر تعداد همراهان رییس جمهور در سفر اخیر به سازمان ملل، گفت: این مساله که مطرح شده است باید خودشان جواب بدهند که به جهت کار فراوان سازمان بازرسی کل کشور پیگیر این قضیه نبوده ایم.

وزیر کشور دولت نهم با اشاره به این که دلیل واضحی بر سیاسی بودن این اختلاس وجود ندارد، ابراز داشت: همه ابعاد پرونده باید روشن شود که در آن صورت می توان به طور کامل نظر داد.

وی در جواب این سوال که چرا با وجود تاکیدات رهبری، مبارزه با فساد اقتصادی با جدیت محقق نمی شود، بیان داشت: این یک سوال جدی است ولی بدانید که امروز کارهایی برای مبارزه صورت گرفته است و از سوی دیگر مانع هایی وجود دارد مانند این که هرگاه خودم خواستم پرونده ای را پیگیری کنم می گویند که من برای انتقام از دولت فعالیت می کنم.

حجت الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سوال که چرا معاون اول رییس جمهور با وجود ایراد اتهام دادستان نسبت به وی بازداشت نمی شود، ابراز داشت: قرار نیست که به هرکسی که اتهامی وارد شد، بلافاصله دستگیر شود. هر چند پیگیری پرونده ها در این سطح از افراد کمی مشکل است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جواب سوال دیگری در خصوص اختلاس اخیر، گفت: شناسایی این اختلاس در یک شعبه ای از بانک صادرات صورت گرفت که این سازمان مطلع شد. هرچند که عده ای قائلند که خودشان آن را کشف کرده اند.

وی در ادامه افزود: در سال 88 نسبت به وام این گروه به بانک ملی تذکر دادیم و بعد با شناخت این گروه نسبت به تاسیس بانک این گروه حساس شدیم که با بررسی، تخلفات بانک آریا را کشف و به بانک مرکزی تذکر دادیم.

حجت الاسلام پور محمدی با اشاره به این که رییس بانک آریا به من نامه نوشت و به صورت ضمنی ما را تهدید کرد، بیان داشت: به لطف خدا این گروه رسوا شد که اگر واقعیت آنان روشن نمی شد اینان به عنوان قهرمان ملی شناخته می شدند.

وی با بیان این که متاسفانه در کشور نظارت گریزی وجود دارد، اظهار داشت: زمینه سازی برای نهادینه کردن فرهنگ نظارت در کشور مهمترین رسالت سازمان بازرسی کل کشور است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا در دوران وزارت کشور اینگونه انتقادات را از رییس جمهور نداشتید، گفت: الان هم یکسری حقایق را بیان نمی کنم و قرار نیست برخی از سخنان در جامعه پخش شود./921/پ201/ج
ارسال نظرات