۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۱۴۱۶۱
رییس مجلس شورای اسلامی:

موج توجه به سنت های اسلامی در دنیای اسلام بسیار جدی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث گفت: دانشنامه قرآن و حدیث در سه بخش به نیاز های متخصصان و پژوهشگران دانش اسلامی، نیازهای عمومی مردم و تعاملات بین المللی در جهان اسلام پاسخ می دهد.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث گفت: تألیف دانشنامه قرآن و حدیث در تعاملاتی که با جهان اسلام داریم بسیار مورد نیاز است، امروز موج توجه به سنت اسلامی در دنیای اسلام بسیار جدی است، از این رو رجوع به نصوص اسلامی اعم از قرآن و احادیث در تعاملات نظری و فکری مبنا است.

وی در ادامه افزود: در این مواجهه فکری عالم تشیع هم به دلیل گستردگی معارف حدیثی و هم اسلوب عقلانی در کشف حقایق دینی می تواند سطح دانش دینی را در جهان اسلام را بالا ببرد و مانع از تخریب اذهان مستعد به وسیله نحله‌هایی از سلفیه شود.

لاریجانی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی حوزه های علمیه شکل دادن به این تعاملات فکری با جهان اسلام از طریق ارائه اندیشه دینی خالص مبتنی بر قرآن و سنت به عنوان روش مورد قبول تمام نحله‌ها است، هر چند ممکن است در سنت تفاوت هایی داشته باشند که در این بخش دست پرتر متعلق به نحله ای است که منابع قوی تری را در دست دارد.

وی خاطر نشان کرد: تألیف این دانشنامه نقش مؤثری در پاسخگویی به نیازهای نخبگان و متخصصان حوزه دانش اسلامی دارد، چرا که قرآن پایه اصلی تأملات اسلامی و از نصوص قطعی ما است از این رو پژوهشگران اسلامی باید راهی به بطون قرآن پیدا کرده و کشف حقیقت کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز مردم به آشنایی مبانی دینی یادآور شد: وجه دیگری که در بحث دانشنامه باید مورد توجه قرار گیرد،‌ نیاز مردم به معرفت دینی است که از سوی خطبا سامان پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: در این بخش کمتر از معرفت برهانی استفاده می‌شود و آشنا کردن عموم مردم به اندیشه‌های دینی به بهترین روش از طریق اقناع صورت می‌گیرد، از این رو ظرفیت توجیه کلام الهی و روایات برای این روش بسیار زیاد است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل در سنت خطبای اسلامی ابتدا از آیات قرآنی، روایات و احادیث و حوادث تاریخ استفاده می شده تا مجموعا اقناع حاصل شود و همچنین از روش پلکانی برای ارائه مطلب استفاده می‌شده است.

وی تأکید کرد: سن و سال، سطح عقل و فهم و قدرت درک در ارائه مطلب نقش اساسی دارد، برای همین باید ظرفیت افراد را سنجید، اگر مخاطب سطح بالاتری از عقلانیت را داشته باشد باید محتوای عمیق‌تری برای او ارائه شود، همچنین در ارائه مطلب باید ملاحظات روانشناسی هم مدنظر قرار گیرد.

شایان ذکر است، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله استادی، امام جمعه قم، حجج اسلام و المسلمین محسن قرائتی و کریمی جهرمی در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث حضور داشتند./919/پ201/ع

ارسال نظرات