۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۱۴۱۶۵
در نشست علمی رسانه‌های ضد دینی و مذهبی مطرح شد؛

رشد چشمگیر تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای علیه نهضت بیداری اسلامی

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر عرصه رسانه رشد شبکه های ماهواره ای را در جهت تخطئه جریان بیداری اسلامی بسیار عجیب توصیف کرد و افزود: اخیرا حدود 13 شبکه با مدیریت عربستان سعودی راه‌اندازی شده است.
ماهواره


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدهادی افقهی، محقق و پژوهشگر عرصه ادیان و مذاهب صبح امروز در نشستی علمی با عنوان رسانه‌های ضد دینی و مذهبی؛ فرصت‌ها و تهدیدها که در پژوهشگاه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد به اهمیت نقش رسانه در اشاعه فرهنگ پرداخت و گفت: رسانه رای ساز و تاثیرگذار است.

وی افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای یکی از زیر شاخه‌های رسانه است و خود رسانه یکی از زیر مجموعه های صنایع فرهنگی است که در جنگ نرم بسیار کاربرد دارد. امام خمینی(ره) در تاثیر گذاری رسانه فرمودند «نیش قلم بعضی از نویسندگان کاری تر از گلوله است ».

این پژوهشگر دینی شبکه‌های ماهواره ای را به دو دسته اسلامی و غیر اسلامی تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: ممکن است برخی از شبکه ها از نظر ما ضد دینی باشند ولی آنها برای ترویج اعتقادات و دین خود تلاش می‌کنند به همین جهت منظور ما از دین در اینجا دین اسلام است.

افقهی رشد شبکه‌های ماهواره ای را در جریان بیداری اسلامی بسیار عجیب توصیف کرد و افزود: اخیرا حدود 13 شبکه در تونس، مصر و لیبی به محوریت و مدیریت عربستان سعودی راه اندازی شده است ظاهرا اینها در جاهای مختلف و با رویکردهای متفاوت کار می کنند ولی وقتی به دقت به حرف‌های آنها گوش می‌دهیم می‌بینیم همه آنها اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.

وی هدف مشترک این شبکه‌ها و 36 شبکه دینی دیگر عربستان سعودی را مقابله با نهضت بیداری اسلامی دانست و تصریح کرد: آنها انقلاب‌های شکل گرفته را تخطئه می‌کنند و شیعیان و ایران را به دخالت بیجا در این جریانات محکوم می‌کنند.

این محقق علوم دینی، مجموعه ای از شبکه های فعال ماهواره ای دینی شیعی را معرفی کرد و گفت: متاسفانه اکثر اینها با فرهنگ جمهوری اسلامی ایران فاصله دارند و برخی از آنها ضد ما هستند. ماموریت و برنامه های آنها در جهت وحدت زدایی و ایجاد شقاق بین شیعیان و اهل تسنن است. مثل شبکه اهل بیت که از لس آنجلس پخش می شود و به تازگی دفتر آنها در قم جمع شده است.

وی افزود: پرداختن به مسائل غلو آمیز مخصوصا در روضه‌ها توسط این شبکه ها موجب شده است که اهل سنت از این برنامه ها به عنوان سوژه رسانه ای خود جهت تخریب عقاید شیعیان استفاده کنند. 

افقهی پر پوشش‌ترین شبکه های ماهواره ای را مختص مسیحیان صهیونیست دانست و ادامه داد: آنها مجموعه ای بسیار سازمان یافته حدود 1500 شبکه کابلی، محلی، سراسری و جهانی دارند و حدود 30 هزار ایستگاه رادیویی نیز توسط آنها مدیریت می شود.

وی با بررسی شبکه های مسیحیان صهیونیست گفت: وقتی برنامه های آنها را دنبال می کنیم به این نتیجه می رسیم که هدف همه آنها کوبیدن اسلام و نابود کردن انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت است.

این پژوهشگر علوم دینی با معرفی برخی شبکه‌های سیاسی ـ دینی مانند الجزیره و الشباب گفت: اینها پروژه ایران هراسی را در مقابل اسلام هراسی غربی ها در دستور کار دارند.

در بخش دیگر این نشست آقای احمد شاکرنژاد، پژوهشگر عرصه ادیان شرقی از رشد قابل توجه مذهب بودایی در آسیا، اروپا و استرالیا خبر داد و تصریح کرد: بودا بعد از اسلام سومین آئیینی است که بیشترین در صد رشد در جذب و تغییر مذهب را دارد.

وی مهمترین فرقه آنها را که رشد چشمگیری داشته است pra wat Dhammakayah معرفی کرد و گفت: با اینکه این فرقه سابقه ای کمتر از صد سال دارد به شدت تبلیغات می‌کند تا خود را در جهان مطرح کند و سعی کرده نمادها و آیین‌های محبوب همه ادیان را به نوعی در مذهب خود بگنجاند حتی چیزی شبیه به مناسک حج ما طراحی کرده و اجرا می کنند./928/پ202/ع

ارسال نظرات