۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۲۳۵
در نشست دفاع یک پایان‌نامه حوزوی؛

تخفیف مجازات در فقه و حقوق بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست دفاع پایان نامه با موضوع «تخفیف مجازات در فقه و حقوق» در حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
قضاوت
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس تاکر در نشست دفاع پایان نامه خود با موضوع «تخفیف مجازات در فقه و حقوق» که با حضور طلاب و اساتید مشاور و داور روز گذشته در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به تبیین این موضوع پرداخت و اظهار داشت: تخفیف مجازات یعنی در مقام اعمال مجازاتهای قانونی، حاکم یا قاضی با توجه به وضعیت و شرایط وقوع جرم و اوضاع و احوال دیگر موضوع بتواند در صورت صلاح دید از حداقل مجازات قانونی، متهم را محکوم نماید و یا کیفر قانونی را به کیفر مناسب دیگری برای متهم تبدیل نماید.

وی پس از بیان ضرورت های تحقیق، به سر فصل های این رساله اشاره کرد و افزود: این پایان نامه از دو فصل «کلیات» و «موارد تخفیف مجازات و موانع آن» تشکیل شده است که فصل اول آن با پنج مبحث و فصل دوم آن با شش مبحث به تشریح این موضوع پرداخته است.

این تدوینگر پایان نامه افزود: مبحث اول این فصل از «تعریف تخفیف مجازات» و اجازات قاضی طبق قواعد از میزان مجازات برای تخفیف و کم نمودن حکم و تخفیف مجازات از منظر فقه و حقوق، بررسی تفاوت تخفیف با تشدید مجازات و تفاوت تخفیف با معافیتهای مجازات، شکل گرفته است و مبحث دوم از «انواع کیفر در حقوق موضوعه و اسلام» در سه گفتار؛ انواع کیفر در حقوق موضوعه، انواع کیفر در حقوق اسلام (حدود، قصاص، تعزیرات، دیات) و تفاوت کیفرهای اسلامی با یکدیگر که در 11 بخش بحث می گردد.

حجت الاسلام تاکر موضوع مبحث سوم را «فلسفه کیفر و اصول حاکم برآن در حقوق موضوعه و حقوق اسلام» خواند و گفت: این مبحث با سه گفتار، به فلسفه کیفر در حقوق موضوعه، فلسفه کیفر در حقوق اسلام و اصول حاکم بر مجازاتها پرداخته است و مبحث چهارم به «تاریخچه تخفیف مجازات» با سه گفتار تاریخچه تخفیف مجازات در نظامهای حقوقی جهان، تاریخچه تخفیف مجازات در نظام حقوقی ایران و تاریخچه تخفیف مجازات در نظام حقوقی اسلام می پردازد.

وی با تشریح فصل دوم به «موارد تخفیف مجازات و موانع آن» پرداخت و تصریح کرد: فصل دوم از شش مبحث تشکیل شده است که سرفصل مباحث آن، مراحل تخفیف مجازات، موارد تخفیف مجازات قانونی، جهات تخفیف مجازات قضایی، موارد منع تخفیف مجازات، تخفیف مجازات در رویه قضایی و مرجع اعمال تخفیف مجازات می باشد.

این کارشناس رشته فقه و حقوق با نتیجه گیری در پایان بحث خود، با ارائه پیشنهادی نسبت به کاهش جمعیت زندانیان در کشور عنوان کرد: یکی از راه کارهایی که می شود برای این مقوله در نظر گرفت تبدیل کردن حبس بلند مدت به کوتاه مدت با صلاح دید قاضی است، و درصورت عدم ضرر و حصر قاضی می تواند مجازات مجرمین را تخفیف دهد.

در ادامه استاد داور این نشست با اشاره به تلاش و زحمات تدوینگر این پایان نامه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در این پایان نامه مغفول واقع شده، مسئله «مجازات های بازدارنده» است که از ابتکارت حضرت امام خمینی (ره) می باشد و بسیار مهم و کاربردی است.

حجت الاسلام اصغری خاطر نشان کرد: مبتکر مباحث این موضوعات مطروحه اسلام بوده است و می بایست بیشتر نظرات اسلام و دین مطرح شود نه اینکه آیات و روایات موعید نظرات حقوقی گردد و مبانی حقوقی اسلام به عنوان سایه طرح گردد و این جفا به علوم اسلامی است.

وی مشکلات شکلی پایان نامه ها را عدم ارجاع صحیح، غیر مستقیم و عدم ذکر منبع دانست و افزود: در پایان نامه ها می بایست نقل قول های مستقیم و غیر مستقیم را از یکدیگر جدا کنیم تا خواننده بتواند ادراکات نویسنده را از نقل قول ها تشخیص دهد.

در پایان استاد راهنمای این نشست، با توجه به منابع و ماخذهای فقهی و حقوقی به برخی از اشکالات استاد داور پاسخ گفت و افزود: اگر مسائل فقهی کمتری در این رساله به چشم می خورد از این بابت است که موضوع تخفیف مجازات یا سرفصلی؛ در فقه موجود نمی باشد و تخفیف مجازات در مباحثی نظیر قصاص، حدود، تعزیزات به ید حاکم است و جایگاه خاصی در فقه ندارد.

حجت الاسلام دانشور ثانی در پایان سخنان خود اظهار داشت: جایگاهی که تخفیف مجازات در حقوق دارد در فقه ندارد و از آن بحث نمی شود.

گفتنی است، اساتید مشاور و داور این نشست، حجچ الاسلام دکتریوسف نورایی، دانشورثانی و اصغری بوده است./931/د103/س
ارسال نظرات