۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۱۴۳۳۵
مدیر حوزه علمیه امام صادق دماوند:

اسلامیت نظام با سامان یافتن و عملی شدن فقه حکومتی تأمین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با تأکید بر افزایش کار کمی و کیفی حوزه های علمیه در بخش فقه حکومتی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید با کار علمی عمیق و دقیق، جلوه‌ای صحیح از دین ارائه کنند.
حجت‌الاسلام رضا حاج آقايي


حجت‌الاسلام رضا حاج آقایی، مدیر مدرسه امام صادق(ع) دماوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره تاکید مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت دادن بیش از پیش حوزه های علمیه به مباحث فقه حکومتی، اظهار داشت: حکومت جلوه فقه و نشان‌دهنده بنیان‌های عمیق فقه اسلامی است.

وی گفت: امروز باید به گونه‌ای در حوزه‌های علمیه به درس و بحث و تربیت طلاب اهمیت داد که بتوانند بر اساس فقه، دستورات اسلام را در تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی در دورانی که به عصر ارتباطات و اطلاعات ملقب شده استخراج کنند.

این استاد حوزه علمیه گفت: در حکومت اسلامی باید در تمامی عرصه‌های داخلی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی بر اساس مبانی فقهی عمل کنیم و اسلامیت نظام تنها به این شکل تامین می‌شود.

وی با تاکید بر افزایش کار کمی و کیفی حوزه های علمیه در بخش فقه حکومتی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید با کار علمی عمیق و دقیق، جلوه‌ای صحیح از دین ارائه کنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به رشد کیفی بالای حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: امام خمینی(ره) چنان تغییری در حوزه های علمیه ایجاد کرد که بسیاری فکر آن را هم نمی‌کردند و امروز مقام معظم رهبری ادامه دهنده این حرکت تحول آفرین هستند. مقام معظم رهبری پیگیری می‌کنند تا حوزه های علمیه مسؤولیت اجتماعی خویش را ایفا و خوراک فکری و علمی حکومت اسلامی را تامین کنند.

محقق حوزه علمیه با اشاره به اینکه مدل سیاسی ایران بر اساس مبانی دینی بنیان نهاده شده است، اضافه کرد: امروز حکومت ابزار خوبی در دست فقه است تا احکام اسلامی اجرایی شود.

حجت الاسلام حاج آقایی خاطرنشان کرد: ما مخالف این نیستیم که متن های قوی در فضای آموزشی حوزه های علمیه ایجاد شود و متون درسی جدید تدوین و تبویب شود تا طلاب بتوانند مسائل بیشتری را در زمان کمتری فهم کنند اما نباید متون کهن حوزه همچون لمعه به بهانه اینکه وارد عرصه فقه سیاسی نشده است مورد بی توجهی طلاب قرار گیرد.

وی ادامه داد: این متون کهن آموزشی علاوه بر اینکه ما را با سبک و سیاق متون نوشتاری فقیهان گذشته آشنا می‌کند، قوت و قدرت استنباط را به طلاب می‌دهد تا بتوانند در عرصه‌های دیگر فقهی این قوت را به کار گیرند البته نباید فراموش کرد که عرصه‌های جدید نیازمند بحث‌های نوین است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تاکیدات و راهکارهای مقام معظم رهبری پیرامون بحث تحول در حوزه های علمیه گفت: امروز نیازمند تحولی عمیق و نهضتی فراگیر در حوزه های علمیه هستیم، برای همین باید خط قرمز‌های موهوم درهم شکسته شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات