۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۶۱۰
محقق فقه سیاسی:

علم فقه متصدی صالح تدوین اندیشه سیاسی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از آنجایی که دانش فقه می‌تواند اندیشه سیاسی اسلام را تبیین کند، نیابت از امام زمان (عج) در ولایت بر مردم به عهده فقها گذاشته شده است.
حجت‌الاسلام سيدسجاد ايزدهي


حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگار خبرگزاری رسا گفت: مراد از فقه حکومتی نگرشی است که فقیه بر اساسِ آن حاکمیت سیاسی شیعه را در نظر گرفته و در استنباط خود به رفع نیازهای حکومت عنایت دارد.

وی گفت: فقه سیاسی شیعه با توجه به این که راجع به ماهیت اخلاقی قدرت، دیدگاه مثبتی دارد، ضمن تاکید بر استقرار حکومت، خواستار استفاده از آن درجهت هدایت و تامین حوائج مردم بوده است.

این محقق علوم حوزوی، اذعان داشت: علمی که تصدی تدوین اندیشه سیاسی براساس متون دینی را برعهده دارد، علم فقه است که می­تواند به مدد ادله اربعه و در فرآیند اجتهاد، فهم صحیحی­ از تعالیم سیاسی اسلام عرضه کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که دانش فقه می‌تواند اندیشه سیاسی اسلامی را تبیین کند، نیابت از امام زمان (عج) در عصر غیبت در مساله ولایت بر مردم به عهده فقها گذاشته شده است.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: مشروعیت حاکمیت سیاسی شیعه در عصر غیبت از آغاز منوط به وصف فقاهت بوده و علمای شیعه ولایت سیاسی بر امورات شیعه در عصر غیبت را بر عهده فقیه نهاده و از آن به عنوان ولایت فقیه یاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس فقه حکومتی باید انسان ها به عنوان فردی از افراد حکومت اسلامی در نظر گرفته شوند، گفت: فقیه به عنوان کارشناس و شخصی آگاه به مبانی و احکام اسلام، می بایست در فرایند نظارت بر جامعه، احکام و ارزش های اسلامی را به اجرا در آورد و رنگ و بوی اسلامی به جامعه بدهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقه حکومتی دایره گسترده ای دارد، اظهار داشت: حکومت، شئون و زوایای مختلف بسیاری داشته و فقیه می بایست همه آن مسائل را برای رفع نیازهای حکومت مورد بررسی قرار دهد.

این محقق علوم سیاسی گفت: امام خمینی(ره) حکومت در نظر مجتهد واقعی را فلسفه عملی تمامی فقه عنوان می کردند و قائل بودند حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی سیاسی و فرهنگی است.

این محقق فقه سیاسی اظهار داشت: مقام معظم رهبری از داعیه‌داران حوزه فقه حکومتی بوده و در عبارات خود به مراتب بر ضرورت این گونه نگرش در فقه تأکید کرده‌اند.

وی گفت: مقام معظم رهبری بر اهتمام فقیهان بر استنباط فقهی مطابق نگرش فقه حکومتی تأکید کرده و تفاوت و تأثیری که این نگرش می‌تواند در نوع فتاوایی که از سوی فقیه صادر می‌شود را خاطر نشان کرده‌اند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات