۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۱۴۶۵۲
آیت الله مصباح یزدی:

علم و فهم، لذت های لطیفی هستند که به مشام هر کسی نمی رسد

خبرگزاری رسا- رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) شرط لازم برای پیروی از انبیاء الهی را تقویت بینش هستی شناسی و داشتن یک نظام اخلاقی و ارزشی آگاهانه دانست و بر لزوم یافتن لذت علم و فهم، تاکید کرد.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) قم اجرای قوانین الهی را راهی برای دست یابی به لذت دائمی دانست و افزود: برخی گمان می کنند لذت های ما منحصر در این دنیاست.

وی با اشاره به این نکته که تمام نیازهای ما ابدی است گفت: انسان در آن دنیا هم همین نیازهای مادی مانند غذا و شهوت را احتیاج دارد با این تفاوت که مایحتاج آنجا را باید در این دنیا تامین کرد و از الان به فکر آن روز بود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان آیات ابتدایی سوره یس اظهار داشت: این آیات در وصف کسانی نازل شده است که لیاقت هدایت شدن را ندارند. می فرماید ما پشت سر و پیش رویشان سد قرار دادیم که نه راه پس داشته باشند و نه راه پیش و بر گردنهایشان غل و زنجیر آویزان است تا نتوانند تکان بخورند.

این استاد اخلاق دلیل فضیلت تلاوت هر روزه سوره یس را اینطور بیان کرد: برخلاف نظرعده ای که فکر می کنند آغاز کردن روز با تلاوت این آیات موجب یأس و بی انگیزگی می شود، باید گفت که خداوند خواسته با تلاوت هر روزه، این نکات را برای ما یادآوری کند تا بدانیم که همیشه خطر در کمین است و سعی کنیم به این مشکلات دچار نشویم.

آیت الله مصباح یزدی با تلاوت آیه «إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَ خَشِیَ الرَّحْمٰنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ کَرِیمٍ‌ » تصریح کرد: هدایت تنها مخصوص کسانی است که ایمان به غیب داشته باشند و به فکر عاقبت خود باشند و کسانی که لجاجت می کنند و دنبال حقیقت نیستند هیچ گاه هدایت نمی شوند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) توصیه کرد: برای هدایت افرادی که همه چیز را با ملاک های دنیا می سنجند و طبقه فکری شان ضعیف است باید از استدلال های عمومی قرآن استفاده کرد تا به راه بیایند. مثلا بگویید اگر می خواهی لذت های دنیا تا آخرت ادامه پیدا کند از همین امروز به فکر آخرت باش و برای کسب آنها تلاش کن.

استاد حوزه و دانشگاه با تبیین جهان بینی و چند نمونه از آن گفت: عموم کسانی که غرق لذت های مادی هستند و فقط برای این دنیا کار می کنند جهان بینی ماتریالیستی دارند حتی کسانی که معاد را قبول دارند ولی در عمل دنیا گرا هستند. نظام ارزشی ماتریالیستی وابسته به بینش مادی گرایانه است.

آیت الله مصباح یزدی شرط لازم برای پیروی از انبیاء الهی را تقویت بینش هستی شناسی و داشتن یک نظام اخلاقی و ارزشی آگاهانه دانست و بیان داشت: باید با تمسک به کتابهای آسمانی و ائمه اطهار علیهم السلام به این باور رسید که علم و فهم، لذت های لطیفی هستند که به مشام هر کسی نمی رسد و زندگی بشر منحصر در لذات دنیایی نیست و جایگاه های بالاتری نیز وجود دارد.

وی ریشه برخی از نظام های به ظاهر ارزشی را در لذات مادی توصیف کرد و افزود: مثل اینکه برخی به دنبال کسب علم هستند ولی با بررسی انگیزه اش، در می یابیم که به دنبال پست و مقام و ثروت است. این آفت مختص عامه مردم نیست بلکه علمای دین نیز در معرض خطرند و باید بیشتر از دیگران مراقبت داشته باشند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان دیدگاه حضرت علی علیه السلام نسبت به دنیا که آن را از استخوان لاشه خوک در دست جزامی، پست تر می دانست گفت: زمانی انسان به این جایگاه می رسد که باور کند ارزش هایی فراتر از دنیای ما وجود دارد و اینکه ما باید به آنجا برسیم.

آیت الله مصباح یزدی مشکل اصلی انسان ها را باور نکردن جهان آخرت دانست و تصریح کرد: اگر ما به این باور می رسیدیم دنیا را مانند اسباب بازی بی ارزشی می دانستیم و به آن بیش از حد بها نمی دادیم، این همه جنگ کشتار صورت نمی گرفت و مشکل دیگر ما این است که ما خود را باور نکردیم. یعنی اینکه ما که هستیم و باید به کجا برسیم./928/پ202/ج

ارسال نظرات