۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۱۴۹۶۷
محقق علوم اسلامی:

پایان‌نامه‌های کاربردی در کتابخانه‌ها خاک نمی‌خورند

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی گفت: پایان نامه جایش در کتابخانه و کارش خاک خوردن نیست، اگر موضوع آن درست انتخاب شده باشد و تحقیق دقیقی باشد باید به متن جامعه آمده و مورد استفاده ارگان‌های مربوط قرار گیرد.
سالن تحقيق


حجت الاسلام احمد رضوانی‌فر، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: پایان نامه نویسی یک حرکت مثبت در حوزه‌های علمیه است که کمک می‌کند تا طلاب به سمت مقاله‌نویسی و نظریه‌پردازی روی آورند.
 
این محقق علوم اسلامی با تاکید بر اینکه باید نیاز سنجی پژوهشی به یک فرهنگ میان محققان علوم اسلامی تبدیل شود، ادامه داد: باید تمرکز پژوهش بر امر مورد نیاز به عنوان یک ارزش اصلی در تحقیق لحاظ شود.
 
این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه نیاز سنجی پژوهشی یک علم مدون در غرب است، افزود: در کشور ما دانشگاه ها و تا حدودی معاونت پژوهش حوزه علمیه روی این مساله کار کرده است. ما با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه به امر نیاز سنجی پرداختیم و تعدادی از نیازهای فقهی همچون بانکداری اسلامی، مباحث فقه حکومتی را طرح کردیم.
 
 وی خاطرنشان کرد: باید نیازهای پژوهشی حوزه‌های علمیه هر ساله با نظر سنجی از تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حکومتی کشور استخراج شود، همچنین اساتید حوزه‌های علمیه با توجه به تسلط علمی و در معرض سوالات افراد جامعه، نیازهای پژوهشی را عنوان کنند.
 
این محقق علوم اسلامی، با تاکید بر توجه و تمرکز پایان نامه نویسی در حوزه های علمیه بر روی موضوعات مبتلابه جامعه، گفت: رویکرد تقاضا محوری باید در حوزه دانش های اسلامی جدی گرفته شود و باید ببینیم فقه، کلام، فلسفه و اصول ما چه مباحثی را طلب می‌کند.
 
وی با انتقاد از رویه پایان نامه نویسی در حوزه های علمیه اظهار داشت: نباید پایان نامه نویسی در حوزه های علوم اسلامی همچون پایان نامه های دانشگاهی شود که توانایی حل مشکلی را نداشته و نمی تواند گرهی را باز کند.
 
این محقق علوم اسلامی اذعان داشت: پایان نامه جایش در کتابخانه و کارش خاک خوردن نیست، اگر موضوع آن درست انتخاب شده باشد و تحقیق دقیقی شده باشد باید به متن جامعه آمده و مورد استفاده ارگان های مربوط قرار گیرد.
 
وی با انتقاد از نبود سیستمی برای آموزش قابلیت های پژوهشی به طلاب حوزه های علمیه ادامه داد: نبود قابیلت های طرح و بحث و نقد و نظر در طلاب موجب رکود علمی می شود.
 
این محقق علوم اسلامی بیان داشت: چگونه می توان از طلابی که به درستی روش پژوهش را آموزش ندیده‌اند و توان تحقیق بر روی موضوعات کهن را که پژوهش هایی حول آن سامان یافته است، ندارند توقع داشت به سمت موضوعات جدیدی که فهم موضوع آن نیاز به کار تخصصی دارد و به علاوه نیاز به ابتکار در تشقیق و تفریع دارد بروند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات