۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۱۴۹۹۲

مساجد تاریخی تبریز بازگشایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با برپایی همایش بین المللی «تبریز، اولین پایتخت تشیع »؛ مساجد تاریخی تبریز که به تازگی مرمت شده اند، بازگشایی خواهند شد.
مسجد جامع تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه جلسه کمیته های تخصصی برگزاری همایش « تبریز، اولین پایتخت تشیع » اظهار داشت: همزمان با همایش بین المللی «تبریز، اولین پایتخت تشیع جهان اسلام» ، پیش همایش ها، شب های شعر و نمایشگاه های تخصصی با موضوع تشیع در استان برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌هایی با ظرفیت‌های آثار هنری همچون نقاشی ایرانی ، نگارگری ، گرافیک و خط و نمایشگاه هایی با ظرفیت آثار موزه ای با موضوع تشیع، افتتاح و آغاز بهره برداری از برخی مساجد تاریخی مرمت شده تبریز و دیگر شهرهای استان از جمله برنامه های جنبی نخستین همایش بین المللی «تبریز، اولین پایتخت تشیع » خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تشریح کرد: در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی آذربایجان شرقی، نمایشگاه هایی از آثار هنری که تبلور فرهنگ شیعه و اسلامی است، در سطح استان برپا خواهد شد.

محمدی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت های موزه ای مرتبط ، در برخی از موزه های استان آثار شاخص و قابل توجه به جا مانده از دوره های تاریخی مختلف و بروز مذهب شیعه در ایران نمایش داده می شود.

وی با اشاره به برپایی شب شعر در موضوعات مرتبط با فرهنگ تشیع در کنار برگزاری این همایش افزود: افتتاح برخی از مساجد مرمت شده تاریخی استان از دیگر برنامه های جنبی همایش« تبریز ، اولین پایتخت تشیع» به شمار می رود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: نقش اهالی فرهنگ و هنر در معرفی و تبیین فرهنگ شیعی در جامعه و معرفی آن به جهانیان یکی از موثرتر ین بخش های جامعه است.

محمدی خاطرنشان کرد: هنرها و صنایع دستی با دارا بودن زیبایی های بصری و همچنین آثار تاریخی ارتباط بیشتری با علاقه مندان برقرار کرده و از قدرت اثرگذاری سریع تری برخوردار است.

وی اظهار امیدواری کرد: «همایش بین المللی تبریز پایتخت تشیع» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی فرصت مناسبی برای استان ما خواهد بود تا تاریخ روشن خود در مذهب شیعه را بیش از پیش به علاقه مندان بشناساند.

لازم به ذکر است، نخستین همایش بین المللی «تبریز، اولین پایتخت تشیع » توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، استانداری آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز برگزار شده و حوزه های علمیه ، مراکز آموزش عالی کشور و همچنین سپاه عاشورای آذربایجان شرقی نیز در برگزاری آن همکاری خواهند داشت.

گفتنی است، این همایش بین المللی روزهای 22 و 23 آبان ماه سال جاری با حضور اندیشمندان،محققان و علاقه مندانی از داخل و خارج کشور در تبریز برگزار خواهد شد./935/د103/س
ارسال نظرات