۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۰۴۴
محقق حوزه علمیه قم:

انقلاب اسلامی ایران تبلور پیشتازی فقه سیاسی شیعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تحقیقاتی اسوه گفت: توجه به عرصه‌های بین المللی، سمت و سوی معادلات جهانی، حرکت پر فراز و نشیب و رو به بالندگی تاریخی، نشان دهنده جایگاه و اهمیت فقه سیاسی است.
فقه سياسي


حجت الاسلام علی ثقفی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر مرکز تحقیقاتی اسوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: جامعه بشری هیچگاه بدون حاکم نبوده و این حکومت یا بر مدار موازین الهی سامان یافته و یا بر مبنای ملاک‌های بشری مدیریت شده است.

وی ادامه داد: یک سوال همواره ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و آن اینکه حکومت باید بر چه اساسی مدیریت شود؟ آیا حکومت باید بر مبنای دین باشد یا آزاد از قیود شرعی؟ اگر قبول کنیم که احکام الهی در تمامی ساحت‌های زندگی بشری از جمله حکومت و سیاست باید اجرایی شود، باید به سوال بعدی جواب داد که نظام سیاسی اسلام چگونه است و در عصر غیبت که امام معصوم(ع) حضور ندارد، چه کسی عهده دار دین است؟ در اینجا فقه حکومتی و فقه سیاسی موضوعیت پیدا می کند.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران و پیروزی بر نظام طاغوت، نظرات موافقان و مخالفان پیرامون چگونگی حکومت مطرح شد و البته نظرات مخالفان به دو دسته مخالفت علمی و مخالفت سیاسی تقسیم می‌شد.

وی با اشاره به اینکه لزوم پاسخ گویی علمی و متقن با سوالات علمی و مقابله فکری و فرهنگی با مخالفت های سیاسی کاری ضروری است، افزود: فقه سیاسی در این بستر اهمیت افزون‌تری یافت و از گفت‌و‌گوی های علمی معمول فراتر رفت.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه در مقوله فقه سیاسی باید حیطه‌ها را رعایت کرد، افزود: اگر بحث علمی است باید علمی گفت‌و‌گو کرد اما اگر بحث سیاسی شد و دامنه انتقاد با هجمه معارضان و مخالفان همراه شد، باید ما هم قالب مبارزه را عوض کنیم.

وی فقه سیاسی را موفق‌ترین بخش فقه عنوان کرد و گفت: فقهای اسلامی در یک تلاش هزار ساله، ثروت علمی قابل توجهی ایجاد کرده‌اند که در این مباحث، جایگاه فقه سیاسی ویژه بوده است.

این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: بحث فقه سیاسی همواره پیش رو بوده و سایر ابواب فقهی بعد از آن حرکت می کرده است و فقهای اسلامی با ولایت و مسؤولیتی که در قبال مردم داشته اند، عمل کرده‌اند و بسیاری از اقدامات فقهای اسلامی بدون تصور ولایت، امکان‌پذیر نیست.

این محقق علوم اسلامی گفت: زعامت فقهای اسلامی بر مردم بر اساس فقه بوده است و این فقه از جنس سیاسی سیر تکامل خود را ادامه داد تا در قاب انقلاب اسلامی و به شکل کامل خود یعنی ولایت مطلقه فقیه ظاهر شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز انقلاب اسلامی ایران جهان مدرن را به چالش کشیده و این نظام مبتنی بر فقه سیاسی، با ارائه مدلی جدید، مجموعه‌های پیشین را دچار انفصال کرده و نظام کمونیستی و لیبرالیستی را با سوالات اساسی روبرو ساخته است.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری با تاکید بر توجه بیشتر حوزه های علمیه به فقه سیاسی، در صددند تا انقلاب اسلامی ایران را که نشان دهنده پیشتازی فقه سیاسی شیعه است به عنوان یک الگوی سیاسی پیشتاز به کشورهایی که در تب بیداری اسلامی هستند صادر کنیم.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: توجه به عرصه‌های بین المللی، سمت و سوی معادلات جهانی، حرکت پر فراز و نشیب و رو به بالندگی تاریخی، نشان دهنده جایگاه و اهمیت فقه سیاسی است.

وی گفت: امروز سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه و استقبال تاریخی مردم که همچون نگین انگشتری بود، نشان می دهد چه پیوند عمیقی بین مردم و امام امت برقرار است و نگاه مردم به ولی فقیه و دیدگاه مقام معظم رهبری به مردم تا چه اندازه متعالی است.

این محقق علوم اسلامی در پایان بیان داشت: باید قدردان این نگاه عمیق مردم به ولایت فقیه باشیم و این نمود و بروزهای حرکت‌های مردم، مشوق ما در حرکت های علمی باشد تا در حوزه های علمیه با روحیه بالاتر و اندیشه ورزی افزون‌تر، پایه های علمی انقلاب اسلامی ایران را مستحکم‌تر کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات