۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۱۵۰۸۸
مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

اراده جدی دفتر تبلیغات اسلامی برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت صورت گرفته در دفتر تبلیغات اسلامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری بر اراده جدی دفتر تبلیغات اسلامی برای تحقق این مطالبات تاکید کرد.
حجت الاسلام روستا آزاد



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام روستا آزاد با بیان اینکه بسیاری از مطالبات مقام معظم رهبری نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی است، گفت: در واقع فرهنگ سازی و اینکه حوزه باید نیازهای خود را در خصوص جامعه اعم از جامعه درونی و جامعه خارج از کشور معطوف سازد از محورهای اصلی مطالبات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) است.

وی افزود: بعضی از مطالبات رهبری در سفر به قم تاکیدی بر مطالبات قبلی ایشان بود که این تاکید لزوم پیگیری و تحقق را می رساند و در حوزه های علمیه خواهران و برادران و شورای عالی اقداماتی در این خصوص انجام گرفته و کمیسیون ها و جلساتی در این خصوص تشکیل و مطالبات رهبری استخراج و تعریف مسوولیت در این راستا صورت گرفته و براساس این مطالبات تفکیک وظایف انجام گردیده و ابلاغ های هم لازم صورت گرفته است.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی از جمله نهادهای وابسته به دفتر رهبری است و دفتر قبل از سفر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) هم به عنوان یکی از مجموعه نهادهای وابسته به دفتر ایشان و همچنین در بعضی از عرصه ها به طور کلی مورد خطاب رهبری بوده و با مطالباتی از دفتر توسط مقام معظم رهبری روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه مطالبات رهبری از دفتر را می توان به دو نوع مستقیم یعنی آنچه در احکام به روسای دفتر بر آن تاکید شده و بعضا در دیدار مسوولین دفتر با رهبری بیان شده و دیگری مطالباتی که رهبری از عموم حوزه دارند و دفتر به عنوان یکی از نهادهای حوزوی مورد خطاب قرار می گیرد تقسیم کرد خاطرنشان کرد: مطالبات در دفتر به 3 دسته تبلیغ، آموزش و پژوهش تقسیم می شود.

حجت الاسلام روستاآزاد تصریح کرد: در عرصه تبلیغ فعالیت هایی صورت گرفته که معطوف به مطالبات رهبری بوده و اولین مورد آن طرح اعزام بشیران جوان می باشد که با توجه به فرمایشات رهبری در خصوص استفاده از همه ظرفیت های تبلیغی حوزه این امر صورت پذیرفته است.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: با وجود اینکه زمان زیادی از این طرح نمی گذرد حدود 5 هزار پرونده در این خصوص تشکیل شده و اعزام در این راستا صورت گرفته و این افراد با تبلیغ چهره به چهره در میان خانواده و دوستان و آشنایان به فعالیت می پردازند که این مهم یکی از ظرفیت های تبلیغی حوزه بود که توجه چندانی به آن صورت نمی گرفته و با عنایت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و طرح حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به نتیجه رسید.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگر در راستای مطالبات رهبری بحث گروه های تبلیغی می باشد که از اقدامات دفتر در راستای تحقق مطالبات رهبری است و این طرح یکی دیگر از مصادیق توجه به ظرفیت های مغفول در تبلیغ است و استفاده از این ظرفیت مغفول مورد تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می باشد .

حجت الاسلام روستا آزاد بیان داشت: در این طرح مبلغان به صورت گروهی به محیط های اجتماعی می روند و جلسه هایی را برگزار و به تبلیغ، ترویج و توسعه دین می پردازند که در این راستا 40 گروه در استان های مختلف کشور در حال فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: از موضوعات بعدی که بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری اتفاق افتاد بحث مبارزه با فرق انحرافی و کلیساهای خانگی که مورد تاکید ویژه ایشان بود را می توان برشمرد که آموزش مناطق خاص توسط دفتر تبلیغات اسلامی در همین راستا طرح ریزی شد و برای محیط های خاص کشور دوره های کارگاهی مربوط به همان منطقه مد نظر قرار گرفت.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در این دوره ها موضوعات متناسب با هر منطقه ازجمله بهائیت، وهابیت، مسیحیت و ... مشخص می شود و در همین راستا دوره هایی تحت عنوان مرزبانی از مکتب اهلبیت(ع) برگزار می شود که تاکنون درخواست های زیادی از نمایندگان ولی فقیه استان ها برای برگزاری دوره های مرزبانی از مکتب اهلبیت(ع) در آن استان ها صورت گرفته و مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می باشد استفاده از ظرفیت هنری حوزه است که شورای عالی هنر با ریاست حجت الاسلام و المسلمین واعظی در همین راستا تشکیل و سیاستگذاری شد و فعالیت های هنری دفتر تبلیغات اسلامی و فعالیت مرکز هنری دفتر تبلیغات اسلامی مجدداً احیا شد.

حجت الاسلام روستا آزاد گفت: بحث تاسیس مرکز تربیت مبلغ یکی دیگر از همین اقدامات بود که براساس مطالبات رهبری در خصوص تربیت نیروی مبلغ متخصص برای خارج از کشور این اقدام توسط دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفت.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: در خصوص آموزش های کاربردی دفترتبلیغات اسلامی باید گفت که آموزش های کاربردی فقط اختصاص به قم ندارد و در تمام استان ها استفاده می شود و موضوع دیگر در خصوص فعالیت های موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) است که همانطور که مقام معظم رهبری اشاره دارند رشته های مورد نیاز در این خصوص راه اندازی و نیروهای مورد نیاز برای نظام در این رشته ها از دورن حوزه ترییت خواهند شد.

وی اضافه کرد: این رشته ها، رشته های مورد نیازی است که در مجموعه های حوزه نیست و از جمله آن ها می توان به فقه سیاسی و دانش اجتماعی مسلمین اشاره کرد که در حال حاضر دانش پژوهان طلبه در حال تحصیل در این رشته ها هستند.

حجت الاسلام روستا آزاد بیان داشت: رشته راهنمایی و مشاوره و حکمت و عرفان بخش دیگری از مطالباتی است که مدنظر رهبری بوده و در سفر اخیر ایشان برآن تاکید شده و برای تقویت حوزه های علمیه خواهران هم مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) تاکید دارند که عالمان، پژوهشگران فقیه در حوزه علمیه خواهران تربیت شوند و بر همین اساس اگرچه در دفتر از سالیان قبل مدرسه معصومیه وجود داشت اما در طرح جدید در سال های اخیر سطح 3 در آن راه اندازی گردید و باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری گرایش های مورد نیازهمچون تفسیر، فقه و اصول، فلسفه و کلام و مطالعات اسلامی زنان در این خصوص راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه بُعد آموزش دارای دو قسمت حوزوی و دانشگاهی است گفت: با همین رویکرد بود که رشته سیاستگذاری فرهنگی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بخش راه اندازی شد و در همین راستا یک دوره دانشجو در سطح دکترا و ارشد مجوزگرفته و اقدام به پذیرش دانشجو کرد و در رشته دکترای مدیریت فرهنگی هم دانشجو جذب گردید.

مدیر کل حوزه رباست دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت بحث پژوهش در دیدگاه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) گفت: از فعالیت های صورت گرفته در این خصوص کرسی های آزاد اندیشی است که معاونت پژوهشی دفتر 37 کرسی نظریه پردازی را در همین خصوص برگزار کرده است.

وی افزود: در کرسی های آزاداندیشی یک نفر به عنوان نظریه پرداز، یک نفر به عنوان ناقد و یک نفر یا تعدادی از افراد هم به عنوان داور شرکت می کردند که با استقبال خوب حوزویان روبه رو بوده و موضوعات آن هم موضوعاتی بود که به حوزه پژوهش بر می گشت.

حجت الاسلام روستاآزاد بیان داشت: از موضوعات مورد تاکیدی رهبر معظم انقلاب موضوع مهم تدوین علوم انسانی اسلامی است و دفتر با ظرفیت بالاو دارا بودن 4 پژوهشکده و قریب به 100 نفر اعضای هیات علمی این موضوع را مدنظر داشته و در 4 سال اخیر با تعریف کلان پروژه های بزرگی چون اندیشه سیاسی، علمای شیعه، اندیشه نامه متکلمان مسلمان، نفس وبدن، اصطلاح نامه علوم اسلامی و پروژه های ازاین دست در جهت تحقق این موضوع تلاش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از موضوعات تاکیدی دیگر رهبرمعظم انقلاب تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است که با توجه به انتصاب ریاست محترم دفتر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی در شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کارگروهی از اعضای هیات علمی دفتر تشکیل و طرح هایی برای آنجا ارسال گردید.

مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ارائه گزارش فوق به این معنا نیست که مطالبات رهبری کامل اجرا شده است، بیان داشت: برخی از مطالبات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) از جمله مطالبات پایه ای است و نیاز به فرصت و زمان بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم این فعالیت ها تحقق کامل منویات و مطالبات مقام معظم رهبری فاصله داریم چرا که این مطالبات ناشی از نیازهاست و روز به روز به توقعات و نیازها از حوزه علمیه رو به افزایش و گسترش است.

حجت الاسلام روستا آزاد بیان داشت: دفتر به عنوان مجموعه وابسته به دفتر رهبری در تدوین برنامه 5 ساله اخیر خود که هنوز نهایی نشده یکی از منابع اصلی را مطالبات رهبری قرار داده است که منتظر تصویب این برنامه 5 ساله توسط هیات امنای محترم دفتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تدوین این برنامه 5 ساله همه مطالبات رهبری از دفترتبلیغات اسلامی و حوزه علمیه استخراج شده و در ماموریت های کلان دفتر این مطالبات آورده شده و مسائل مورد نیاز جامعه مورد استخراج و در آن تدوین گردیده است که به امید خداوند بتوانیم در این مسیر گام های خوبی را برداریم./916/د102/ع

ارسال نظرات