۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۱۱۵۲۰۵
از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران؛

بانک اطلاعات پژوهشی در هشت هزار موضوع راه اندازی شد

خبرگزاری رسا ـ جانشین معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران از راه اندازی بانک پژوهشی به منظور کمک به فعالیت های پژوهشی طلاب و تدوین پایان نامه های آنها در هشت هزار موضوع خبر داد.
پژوهش، علمي، تحقيقي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، اسحاقی جانشین معاونت پژوهشی مرکز مدیریت علمیه خواهران روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای علمی پژوهشی استان گلستان با مقایسه وضعیت امروز مدارس علمیه با گذشته، گفت: خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز حوزه های علمیه در سطح کشور در یک شرایط آرمانی و مناسبی قرار دارند.

وی که در جمع طلاب، فارغ التحصیلان و اعضای هسته های پژوهشی مدارس علمیه خواهران استان در مدرسه علمیه الزهرای گرگان سخنرانی می‌کرد با بیان این که در گذشته علما مشکلات زیادی برای تحقیق و تفحص داشتند، افزود: اما امروزه امکانات مناسبی در اختیار مدارس علمیه قرار دارد و از لحاظ منبع شناسی مشکلی وجود ندارد.

اسحاقی با اشاره به این که بسیاری از فقها و علمای بزرگ اسلام در یک شرایط سخت و با کمترین امکانات آموزشی و رفاهی به جایگاه مرجعیت دست یافتند، خاطرنشان کرد: طلاب باید از فرصتی که امروز در مدارس علمیه در اختیار آنها قرار داده شده در جهت فراگیری علوم حوزوی بیشترین بهره را ببرند.

وی به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: خواهران ما در هشت سال دفاع مقدس اجازه حضور در مناطق را نداشتند، اما امروزه خواهران سربازان خط مقدم در جبهه فرهنگی هستند و باید به سلاح علم و اخلاق مجهز شوند.

جانشین معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در ادامه سخنان خود به انتشار برخی نشریات در حوزه معاونت پژوهشی مرکز اشاره کرد و گفت: در این زمینه، اخلاق ریحانگان که در زمینه های اخلاق و منش خواهران طلبه است و ره توشه تبلیغ جهت ایام تبلیغی از سوی این مرکز منتشر می شود.

وی با بیان این که خواهران طلبه باید در کنار مسائل آموزشی قلم در دست بگیرند و واهمه ای از نوشتن نداشته باشند، خاطرنشان کرد: انسان هر چقدر بتواند مطالعه کند به همان مقدار هم می تواند بنویسد و نباید ترس از انتقاد داشته باشد.

بانک اطلاعات پژوهشی در هشت هزار موضوع راه اندازی شد

اسحاقی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی بانک اطلاعاتی در هشت هزار موضوع از سوی معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: این بانک اطلاعانی به منظور کمک به فعالیت های پژوهشی طلاب و تدوین پایان نامه های آنها است که در زمینه های تاریخ اسلام، مطالعات زنان و دیگر مسائل حوزه بانوان راه اندازی شده است.

جانشین معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با مهم ارزیابی کردن مسأله پژوهش در مدارس علمیه، گفت: خوشبختانه در حال حاضر زمینه برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در سطح مدارس و طلاب فراهم است و منابع موجود در مدارس کمک می کند تا فعالیت های پژوهشی با رویکردی جدید در حوزه دنبال شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که باید مبانی تشیع به خوبی در سطح جهان تبیین شود، خاطرنشان کرد: امروز یکی از رسالت های مهم طلاب حوزه تبیین دقیق و مبنایی تشیع است و باید دراین عرصه به خودباوری برسیم تا موفق شویم.

حوزه باید پاسخگوی جامعه در زمینه مسائل عقیدتی باشد

حجت الاسلام علی غفاری، مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران نیز دراین نشست با بیان این که طلاب و اساتید حوزه باید پاسخگوی جامعه در زمینه مسائل عقیدتی باشند، گفت: امروز شبهات گسترده ای علیه اسلام و احکام ناب اسلامی ازسوی دشمنان در سطح جامعه پراکنده می شود.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت پایان نامه های طلاب مدارس علمیه منطقه پنج اشاره کرد و با مثبت ارزیابی ارزش علمی این پایان نامه ها، افزود: خوشبختانه خواهران طلبه در سطوح دو و سه در موضوعات مناسبی به تدوین پایان نامه های خود می پردازند.

حجت الاسلام غفاری با مهم ارزیابی کردن وظیفه طلاب در تبیین ارزش های دینی در سطح جامعه، گفت: خواهران طلبه باید با بهره گیری از توانمندی بالای خود در جهت ترویج اسلام ناب و از بین بردن هجمه های گسترده فرهنگی دشمن تلاش کنند./950/پ201/ص

ارسال نظرات